RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik blir du kvitt kulemagen

Mange menn overser kulemagen og innser sjelden at de har et vektproblem. Men det er faktisk mulig å bli kvitt vaskeballen og få vaskebrettet frem!

Hvorfor ikke starte nyttårsforsettet nå i jula som du har mer tid enn ellers. Her er treningstipsene som kvitter seg med fettet og får frem magemusklene.

Overvekt er blitt et manneproblem
Den norske gjennomsnittsmannen veier ni kilo mer enn faren hans gjorde på samme alder. Èn av seks menn i alderen 16 til 40 år er overvektig, mot èn av 12 for 30 år siden. Kvinnene derimot har fått vekten under kontroll og gått ned i gjennomsnitt i samme tidsrom.

Mange menn nekter å innse sin egen overvekt. Det er på mange måter mer akseptert blant menn enn kvinner, selv om kulemagen faktisk signaliserer farligere, helseskadelig fett enn det kvinner har på baken og lårene. Det tar som regel lengre tid før mennene melder seg på et slankekurs eller gjør en egeninnsats for å gå ned i vekt, og ofte er det kona eller legen som har sendt dem.

Slankeprosessen foregår også annerledes for menn enn for kvinner; mannen bruker kunnskap som en del av slankeprosessen, og vil vite hvordan ting virker og ikke bare at de virker. Kvinnene er mer praktisk rettet og mer opptatt av av å dele sine opplevelser og å hjelpe hverandre.

4 tips for å bli kvitt kulemagen
For å få frem vaskebrettet må han kvitte seg med fettet som dekker musklene. For magemusklene er der et sted under underhudsfettet. De forsvinner ikke om du ikke trener. Men vil du at de skal synes utenpå må du aktivt gå inn for å få det til:

1. Se på kostholdet ditt.
Hva spiser du mest av? Spiser du mye karbohydrater er det anbefalt å kutte ned på dette og heller spise mer proteiner og grønnsaker. Spis ofte, gjerne fem ganger om dagen og spis mindre til hvert måltid. Trenger du motivasjon til å legge om kostholdet, anbefales det å lese følgende artikler:

Overvekt øker kreftrisikoen
Karbohydrater gjør deg fet!

2. Kom i gang med treningen!
For å gå ned i vekt må du øke mosjonen generelt. Du kan ikke bare trene magen eller slanke deg på et bestemt område. Treningsøkter før frokost gir best effekt.

15 tips for å komme i gang med treningen

3. Gjør mageøvelser i forskjellige varianter.
Tren 10-25 repetisjoner to-tre ganger i uken, 10 minutter om gangen så vil du snart merke forskjellen. Er du ikke er sikker på hvordan du skal gjøre de forskjellige øvelsene anbefales det å få veiledning på et helsestuido, f.eks. i form av en time med en personlig trener. Her kan du få hjelp til å sette opp et program som passer deg, der du trener hele kroppen og ikke bare magemusklene.

Er du i utgangspunktet skeptisk til å la andre fortelle deg hvordan du bør trene, vil du kanskje oppdage at det er posistivt å få et skreddersydd opplegg fra en ekspert. Du vil også oppdage at det er tidsbesparende, noe som passer de aller fleste i en stresset hverdag.

Styrk magemusklene med CoreTrening
Nå dine mål med personlig trener

4. Styrk ryggen
Vil du sette i gang på egen hånd uten veiledning er det viktig også å styrke ryggen. En god øvelse er den gode gamle øvelsen der du står på alle fire og hever arm og motsatt ben. Du kan også gjøre den samme øvelsen liggende på magen (mindre belastende). I begge øvelsene er det viktig at du ikke tar benet for høyt opp og svaier ryggen - ta benet rett ut når du står på alle fire, og ikke mer enn 5-10 cm opp av gulvet hvis du ligger på magen. Tenk at du strekker den i motsatt retning, ikke at du skal få den så høyt opp som mulig.

Tren styrke – gå ned i vekt
Core Trening stabiliserer mage og rygg

Mennesker som trener går lettere ned i vekt enn de som ikke trener dersom begge gruppene holder samme diett. I tillegg har den gruppen som trener større sjanse for å holde seg nede i vekt enn de som ikke trener. Best effekt oppnår du med idretter der du aktiviserer store muskelgrupper; dvs. at du bruker både armer og ben. Eksempler på dette er jogging, langrenn, svømming, turgåing og ballidretter som håndball, fotball, tennis, mm.

Intensiv og kortvarig trening gir best resultat

Du oppnår mye ved en treningsinnsats på rundt 45 minutter 3 ganger i uken. Treningen bør helst være såpass hard at du blir litt svett og varm.

Kilde: Aftenposten, Iform.

Les også:
Slik får du vaskebrettmage
De fleste ønsker seg stramme magemuskler, og du kan forme dem raskere enn du tror! Her er oppskriften på flotte magemuskler.
[Les mer]

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere