RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Thinkstock

Slik blir du kvitt mageflesket

Kondisjonstrening er ikke nøkkelen til en slank midje. Slik mener eksperten at du skal trene!

(SIDE2): Etter å ha spist oss gjennom jule- og nyttårshøytiden er det mange som føler et behov for å trimme kroppen i januar. Volumet rundt magen har kanskje også vokst noen centimeter, og til tross for at det er flere måneder til bikinisesongen kan det være en idé å begynne forberedelsene i god tid.

- Studier har antydet at personer som er mer eksponert for stress og dermed har høyere nivåer av kortisol (stresshormon) i kroppen, lagrer fettet på magen. Dette er også erfaringen etter og ha jobbet med mange ulike mennesker de siste årene, sier personlig trener, Alexander Aalerud, ved Optimal Trening i Oslo, til Side2.

Han oppfordrer derfor, så godt det lar seg gjøre, å unngå tress i hverdagen om man ønsker å unngå at fettet lagrer seg på magen.

- I tillegg handler det selvfølgelig også om energiregnskapet. Hvor mye energi går inn i kroppen via mat og hvor mye energi bruker vi gjennom aktivitet og dagligdagse gjøremål. Når det er sagt så er det også viktig å poengtere at hvordan type mat er minst like viktig som mengden mat. Det er stor forskjell på hvordan kroppen responderer på et gitt antall kalorier med sukker og dårlig fett, enn det samme antall kalorier med gode proteinkilder og sunne fett- og karbohydratkilder, forteller han.

- Styrketrening og riktig kosthold
Hvilke styrkeøvelser kan man utføre som effektivt kan bidra til å minske fettet rundt magen?

- Det som er viktig, er å gjøre øvelser som inkluderer de store muskelgruppene på kroppen, da det gir en høyere forbrenning generelt. Dette er øvelser som knebøy, markløft, utfall, roing og push ups. Intensitet er også av betydning og man kan gjerne kombinere både styrke- og utholdenhetstrening. Et effektivt verktøy her er for eksempel TRX-trening, svarer den personlige treneren.

Det er heller ikke til å stikke under stol at kondisjonstrening er viktig for å kvitte seg med mageflesket, men i motsetning til det mange tror så er det ikke essensielt.

- Vi vet at ved kondisjonstrening så kan vi forbrenne mye under en økt, og derfor vil det kunne være en viktig del av fettreduksjon. Vi vet også at mange oppnår en god effekt på fettreduksjon ved kun styrketrening og riktig kosthold, men da må man sørge for at inntaket ikke overstiger forbruket. Styrketrening er alene mer essensielt for fettforbrenning fordi det kan øke muskelmassen som igjen øker hvileforbrenningen. Det betyr at vi da forbrenner mer uansett hva vi gjør. Mer muskelmasse bruker mer energi.

Her er det mange som feiler.

- Trener man kun utholdenhetstrening og ligger i et kaloriunderskudd, vil man kunne miste muskelmasse og hvileforbrenningen går derfor ned. Dette er en feil mange har gjort, og som gjør at når de øker matinntaket igjen, går de opp vekten de har gått ned og gjerne mer. Generelt sett vil jeg anbefale begge deler.

- Det optimale treningsprogrammet
Hva er ditt forsalg til optimalt treningsopplegg om man vil bli kvitt mageflesket fortest mulig?

- Det optimale treningsprogrammet er individuelt og endrer seg med tiden. Fokuser på store baseøvelser på styrkedelen, og gjerne intervaller når det kommer til kondisjon. Dette gir en høyere forbrenning enn den tradisjonelle «fettforbrenningssonen».

Til tross for at det det ikke finnes ett optimalt treningsopplegg, har Aalerud allikevel satt opp et treningsprogram som kan brukes av en som ønsker å endre kroppssammensetningen:

Markløft 3 runder à 6-8 repetisjoner
Roing TRX 3 runder à 12 repetisjoner
Benkpress 3 runder à 12 repetisjoner
Utfall i TRX 3 runder à 12 repetisjoner
Nedtrekk 3 runder à 13 repetisjoner
Plankevariant 3 runder à 10-30 sekunder

- Avslutt gjerne med en form for intervall, for eksempel en tabata intervall med høye kneløft. Her jobber du maksimalt i 20 sekunder, for så å hvile i 10 sekunder. Dette gjentar du 8 ganger. Her er det essensielt at du tar i alt du kan på intervallene. Det er «all in» som gjelder og som gir resultater.

- Kalori inn, og kalori ut
Som tidligere nevnt er kostholdet viktig om man vil minske volumet rundt livet, og den personlige treneren understreker at om man spiser riktig og sunn mat vil det være lettere å unngå ekstra fettlagring på kroppen, og resultatene av treningen blir mye bedre.

- Det har vært mye snakk om kalori inn og kalori ut, og dette er selvsagt viktig når vi snakker om justering av vekt. Dessverre er det en del av dem som begynner å trene som er altfor drastiske på å kutte på matinntaket. De ender opp med å spise altfor lite, og kroppen får ikke den næringen den behøver. Da vil man heller ikke oppnå noe resultat over tid.

- Kroppen er smart og reagerer med å spare på fettet så vi kan overleve perioder uten tilgang på mye mat. Kroppen er nødt til å få nok og RIKTIG næring. Spiser man naturlig, sunn, proteinrik mat med nok omega 3 og får i seg de mineralene og vitaminene man skal, kan man spise ganske så mye mat. Å sulte seg i form er ikke veien å gå. Jeg anbefaler å få tilrettelagt treningen og kostholdet av en kyndig personlig trener så den er tilpasset akkurat deg.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere