RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik blir du slank

Sist oppdatert:
Har du planer om å kaste ut all den usunne maten i dag? Bare glem det.

(SIDE2): Hvis du har begynt på en slankekur i dag, er du ikke alene. En britisk undersøkelse viser at 46 prosent av oss begynner slankekurer på en mandag.

Samtidig sier 31 prosent at de sprekker tirsdag ettermiddag.

Over halvparten av slankerne innrømmer altså at de gir opp etter bare én dag.

Små forandringer
Grunnen til dette, er at mange bestemmer seg for å begynne sitt nye og fantastiske liv etter helgen. Sjokolade, potetgull og brus kastes ut av huset, og gulrøtter, selleri og salat fyller kjøleskapet.

Dette er ingen god måte å leve på. Når vi må gi opp ting vi elsker, får vi nemlig problemer, skriver MSNBC.

I stedet bør du gå tilbake dit det hele startet: Med små, nesten usynlige forandringer.

Sex og oppvask
For selv om det kan virke slik, er det ikke så enkelt som at favorittbuksa blir for trang over natten. De aller fleste har en gradvis, svak økning i vekten, slik at det kan ta litt tid før de oppdager at magen og rumpa har blitt større.

Sånn kan det også være motsatt vei. Små forandringer i livsstilen kan være nok til å gå ned noen kilo i året. På den måten kan du beholde de usunne vanene du liker best, men få inn flere sunnere vaner.

En amerikansk studie har vist at du kan gå ned mellom 10 og 15 kilo i året bare ved å gjøre dagligdagse aktiviteter, som å vaske opp fremfor å bruke oppvaskmaskin, ta trappen fremfor heisen, ha sex eller bruke vanlig fremfor elektrisk tannbørste, skriver Mozon.no.

Her er noen eksempler på små livsstilsforandringer:

- Bare gi deg lov til å spise noe usunt hvis du spiser noe sunt først.

- Bestem hvor mye du skal spise på forhånd. Legg gjerne middagsmaten på tallerkenen allerede på kjøkkenet, og legg restene i kjøleskapet.

- Del middagen i to: Halve tallerkenen skal bestå av salat, den andre kan bestå av kjøtt og saus.

- Dropp usunne vaner på jobb. Gi deg lov til å spise noe godt når du kommer hjem, men nekt deg selv brus, kjeks og sjokolade når du jobber.

- Kjøp mindre pakninger. Sjokolade finnes i både store og små varianter: Velg den lille. Ta litt mindre smågodt i posen enn du pleier. Kjøp en halvliter eller en boks med brus fremfor flasker på halvannen liter.

- Ta deg en tyggegummi etter hvert måltid. Ikke bare er det bra for tennene, men du forbrenner også noen kalorier mer ved å tygge enn ikke å tygge.

- Drikk brus av små glass og la flasken stå igjen på kjøkkenet. Da er du nødt til å reise deg og gå bort til kjøleskapet hver gang du har drukket opp.

Følg Side2 på mobilen

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere