RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Matprat)

Slik blir grillmåltidet sunt

Sist oppdatert:
Dette kan du legge på grillen med god samvittighet.

(SIDE2:) Sommermånedene er like rundt hjørnet og flere av oss har allerede startet grillsesongen.

Følg Side2 på Facebook - klikk her!

Hjemmelagde varianter
Selv om grillpølser er enkelt er det godt med variasjon, og gjerne sunne alternativer. Det samme gjelder for den tradisjonelle potetsalaten og hamburgere. Det anbefales å bruke rene fisk- og kjøttvarer og unngå minst mulig av farsevarer som pølser og bearbeide karbonader. Et godt råd generelt er at hjemmelaget som regel både smaker bedre og er sunnere enn de ferdiglagede alternativene.

Har du lyst på hamburger kan du enkelt lage denne selv av karbonadedeig eller kyllingkjøttdeig. Tilsett litt løk, chili, salt og pepper og vips du har en burger som både er sunnere og smaker bedre enn de ferdigproduktene du får kjøpt i butikken. Hamburgerbrødene kan du også lage selv, eller du kan bruke grove baguetter eller rundstykker.

Pølser og tilbehør
Er du en pølse-fan er det smart å velge de magre alternativene som for eksempel kalkunpølser eller «go og mager»-varianten. Potetsalaten og sprøstekt løk er med på å heve kalorinivået så husk at litt er nok hvis du er opptatt av å holde figuren. Velger du lompe istedet for pølsebrød sparer du noen kalorier der også. Hvis du skifter ut potetsalaten med grillede poteter, reduserer du både fett og kalorier. Det er også en løsning å lage din egen potetsalat av for eksempel kesam eller matyoghurt - magrere og sunnere!

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

Grønnsaker generelt er noe de fleste av oss spiser for lite av. Legg de på grillen innpakket i folie eller lag en fristende salat som kan lett tilgjengelig på bordet. Du kan også putte på dine favorittgrønnsaker på et grillspyd med biter kyllingfilet, ytrefilet av svin eller scampi. For mer smak kan du pensle med enn grillsaus eller ta på en god krydderblanding. Maiskobler eller fisk i folie sammen med grønnsaker er også gode alternativer på grillen.

Mange synes det er deilig med en søt avslutning på måltidet. På varme sommerdager er det lett å ty til den klassiske iskrem-desserten, men at du faktisk kan lage dessert på grillen er det likevel mange som ikke tenker på. Varmen fra grillen tilførerer frukten ekstra sødme og løfter smaken. Frukt som ananas, epler, bananer, fikener og pærer egner seg alle godt på grillen.

Kreftfremkallende
Folk flest trenger ikke være redde for å grille, men man vet at det under grilling dannes stoffer som er kreftfremkallende. Rådene du bør tenke over når du griller er å være forsiktig med for høy varme, ikke stek kjøttet for lenge, ikke la det ligge i røykos og ikke la flammene brenne maten.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere