RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik blir Little Italy i Gudfaren

Sist oppdatert:
I vår eksklusive spesial om «Gudfaren» har vi nå kommet til selve Corleones hjemmeområde: Little Italy. Sjefdesigneren svarer.

(Spillmagasinet): Mange gleder seg til spillversjonen av den klassiske filmen «Gudfaren».

I en eksklusiv artikkelserie i samarbeid med Electronic Arts publiserer Spillmagasinet tidligere usette bilder, videoer og intervjuer med utviklerne.

Video:Få stemningen fra Little Italy.

I serien går vi sammen med sjefdesigner Steven Smith gjennom de fem hovedområdene i spillet. Tidligere har vi skrevet om Brooklyn og Jersey, og nå er tiden kommet til selveste Little Italy.

Se flere bilder i bunn av saken.

Hvordan var det å lage Little Italy anno 1945?

- Å lage 1945-utgaven av Little Italy krevde en hel del research. Vi så på både nye og gamle luftfotografier fra New York for å få en forståelse av størrelsen på området. Vi gikk også grundig gjennom bygningene i området, spesielle kjennemerker som det gamle politihovedkvarteret og den generelle arkitekturen i området. Little Italy består av mange seks- til åtteetasjes leiegårder. Vi så også på de forskjellige typene av veiene i området, og la merke til gatene i Little Italy er ganske smale, flankert av vide avenyer som Canal Street, Bowery, East Houston St. og Broadway.

Smith og en gruppe designere dro også til New York for å få et skikklig inntrykk av byen.

- Nøkkelen til å designe Little Italy er ikke å gjengi hver eneste gate, men å skape den riktige følelsen. Derfor har vi redusert antall gater i vår spillverden samtidig som vi beholdt viktige landemerker og kjernegater som Broadway og Canal Street. Vi har altså skapt et skalert versjon av Little Italy som føles som det virkelig området.

Hva er spesielt med Litte Italy?

- Bydelen gir inntrykket av et tett, men også et intimt urbant nabolag midt i New York. Kvartalene i Little Italy skiller seg også fra de andre nabolagene. Det likner ikke helt på Brooklyns firkantede stil og er også mindre enn de du finner i Hells Kitchen eller Midtown. Little Italy er mye mer kompakt i størrelse, med en kirke, politi som vandrer gatene og mange småbutikker som er omgitt av mindre gater. Smågatene deles igjen av større og mer traffikerte veier.

Har forskjellene mellom bydelene noe å si for spillopplevelsen?

- Little Italy er den eneste bydelen spillere kan reise rundt uten nødvendigvis å måtte ta seg gjennom. Dog, hvis du først drar inn, er det lett å vikle seg inn i alle gatene ettersom du beveger deg lengre inn i bydelen. Det er lett å gå inn, men vanskelig å komme seg ut. Området er ideelt for raske biljakter, du vet ikke sikkert hvilken vei du skal svinge før helt i siste liten. Little Italy har også en rekke smug, som kan være god alternative ruter fra et sted til et annet. I smugene er det også lett å finne svartebørs-selgere. Sentrums-områdene mot sør er også et bra sted for å finne svartebørs-selgere. Pass også opp for bakholdsangrep fra rivaliserende familier ...

Hvilke store øyeblikk fra filmen kan du oppleve i Little Italy?

- Spillere starter i et av smugene i Little Italy, like før han møter sin mentor Luca Brasi. Mange av de første oppdragen finner sted i denne bydelen og etter en stund vil spillere være godt kjent i området. Som i filmen blir Don Corleone skutt i hjertet av Little Italy, på Mott Street like utenfor Corleones familiebedrift Genco Olive Oil.

Har du et favorittområde i Little Italy?

- Favorittområdet mitt er en fjerntliggende del av Lafayette Street. Dette er et avgrenset område hvor spillere kan havne i morsomme skuddvekslinger. Spiller du kortene dine riktig kan du også sette opp rivaliserende familier til å slåss mot hverandre her.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere