RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Crestock)

Slik bremser du rynkene

Dette er det beste du kan gjøre i kampen mot aldringstegnene.

(SIDE2): Synes du rynkene kommer for tidlig? Det beste du kan gjøre for å bremse utviklingen, er å slutte å røyke.

Denne artikkelen er levert av Helsenett.no

Mange kvinner legger ned mye tid og ikke minst, store summer, på å ta vare på utseendet sitt. Grått hår og rynker er sjeldent populært. Likevel fortsetter mange å røyke, selv om det er vist at nettopp sigarettene gjør at du raskere ser eldre ut. Her er noen argumenter for at du skal kutte røyken en gang for alle.

Få tilbake fargen
Huden til en røyker er gjerne grå og gusten, spesielt hvis det er snakk om mange sigaretter daglig. Slutter du, tar det ikke mer enn et par uker før du får den sunne fargen tilbake. Det er rett og slett en bonus du får ved å stumpe røyken. Et godt tips er å gå en halvtimes tur i rask gange hver dag. Da får du i tillegg frisk luft og økt blodgjennomstrømming, som også gjør underverker for huden.

Brems rynkene
En som røyker, får lettere rynker rundt munnen og øynene. Det å stramme musklene rundt sigaretten flere ganger om dagen i mange år, setter spor - bokstavelig talt. Det samme gjelder øynene, som gjerne myser for å beskytte seg mot røyken. Stumper du sigaretten, hindrer du at proteinet kollagen brytes ned raskere enn nødvendig. Slik får cellene bedre mulighet til å fornye seg.

Mer fra Side2, gå til forsiden!

Gro bedre
Å slutte med røyking er altså en investering i utseendet, så vel som helsen. En ting er vakker hud og ønsket om færre rynker, i tillegg gror sår lettere hos en person som ikke røyker. Det er også verdt å ta med seg. Når vi legger til alle andre helsefordeler, er det åpenbart et godt valg å kvitte seg med røyken.

Øk sjansen for å lykkes
Selv om du er motivert og tror du skal greie å slutte på egen hånd, må mange gjennom fem til syv forsøk før de lykkes. Det skyldes blant annet at røyking regnes som en kronisk avhengighetstilstand. Velger du å slutte med hjelp av medikamentell behandling, har du langt større sjanse for å lykkes. Hvis du i tillegg deltar i et støtteprogram, eller snakker med legen din jevnlig, er du bedre rustet til å takle røyksuget når det måtte dukke opp.

Husk dette når du får lyst på røyk:
- Røyksug varer som regel i bare tre til fire minutter
- Gå tur! Røyksuget minsker hvis du daglig går en rask tur på en halvtime
- Drikk vann, gjerne med litt sitron i
- Puss tennene
- Generelt - unngå situasjoner hvor du vanligvis tar en røyk
- Skriv ned hva du gjør for å komme gjennom suget, det kan hjelpe neste gang

MER FRA HELSENETT:
Serieorgasmer hos kvinner
Smerter ved samleie?
Sexfeil kvinner gjør
Sex for helsa
Derfor er han utro

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere