RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Fjeldstad, Knut (SCANPIX)

Slik demper du søtsuget

Sist oppdatert:
Her er 5 enkle grep for å kutte ned på sukkeret.

(SIDE2): Er du et notorisk dessertmenneske, som bare ha noe søtt etter middagen? Frykt ikke! Ifølge mensfitness.com finnes det håp, selv for godtegrisene i blant oss.

At for mye sukker er både avhengighetsskapende og helseskadelig, er de fleste eksperter enige om.

Men om du følger disse fem rådene, skal du ha gode sjanser til å drastisk redusere kroppens sukkerbehov på bare en uke.

Snikende sukker: Dette er en sukkerbombe!

Få nytt fra Side2: Klikk her!

1. Spis mindre sukker og andre raffinerte karbohydrater på dagtid. Jo mindre sukker du spiser, jo mindre insulin frigjøres av kroppen. Dermed vil du også ha mindre behov for det søte.

2. Puss tennene eller skyll med munnvann etter middag. Eller ta en sukkerfri tyggis/mintpastill. Studier viser nemlig at smaken av mint demper sukkerbehovet.

3. Du kan også ha et lager med sukkerfrie dessertprodukter, som for eksempel sukkerfri gelé eller sjokoladepudding.

Artikkelen fortsetter under bildet

SØTT, MEN SUNT: Frukt til dessert kan være et godt alternativ for de søtsak-glade.

4. Prøv litt frukt! Det er søtt, men også stappfullt av vitaminer og fiber.

5. Hvis du absolutt ha noe sukkerholdig til dessert, velg for all del små porsjoner. På denne måten får du sukkerkicket ditt uten alt for mange kalorier.

Les også: - Søtsuget kan være et savn

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere