RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Crestock

Slik får du en sunnere hverdag

Sist oppdatert:
Har du et nyttårsforsett om å bli sunnere?

(SIDE2): 2010 var et år hvor det skjedde mye innen forskning på ernæring og helse. The Huffington Post har samlet fem av de beste forskningsartiklene innen helse. Ved hjelp av disse artiklene kan du enkelt gjøre livet ditt sunnere.

Behandlet kjøtt øker diabetesrisiko
En studie publisert i tidsskiftet Circulation har satt fokus på sammenhengen mellom det å spise rødt bearbeidet kjøtt – som pølser, salami og bacon, og hvordan det kan sette deg i fare for å få hjertesykdommer og diabetes.

Hvis du spiser en porsjon av bearbeidet kjøtt hver dag, så øker risikoen for å få hjertesykdommer med 42 prosent, og 19 prosent for å få diabetes.

Det finnes imidlertid ingen forskjell i risiko om du spiser enten en porsjon rent rødt kjøtt i uken, eller om du spiser en porsjon hver dag.

Du kan spise rent rødt kjøtt med moderasjon, men du burde altså unngå å spise bearbeidet kjøtt.

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

Porsjonskontroll
Doktor Brian Wansinks team har analysert porsjonsstørrelsen på 18 oppskrifter, gjennom en tidsperiode fra 1936 til 2006 . De fant at porsjonene hadde minket med mellom 14 til 18 prosent. Men selv om porsjonene har blitt mindre, så har antall kalorier fått opp. Gjennom årenes så har kaloriinnholdet i en porsjon, økt med 60 prosent.

Du burde altså bli flinkere til å redusere kaloriinnholdet i porsjonene, i steden for porsjonsstørrelsen.

Velg riktig mat
En gruppe forskeren ved Rutgers University ønsket å finne ut om det fantes en forskjell mellom matvarene hos en vanlig familie og matvarene hos en overvektig familie.

Over hundre mødre, som alle hadde minst et barn under 12 år, ble rekruttert til å være med i undersøkelsen. Alle hjemme hadde like matvarer, men ikke i samme form.

For eksempel hadde hjemmene med overvektige foreldre poteter i form av pommes frites, potetmos og lignende, eller brokkoli med ostesaus. Vanlige friske grønnsaker var det altså en mangel på. Dette gjør at de overvektige familiene får i seg mye mer mettet fett, enn de vanlige familiene.

Det er viktig å ha de riktige sunne ingrediensene, og ikke de behandlede.

Spis nøtter
25 forskjellige studier, viser at nøtter har en god effekt på kolesterolet. Studiene som ble evaluert kom fra syv forskjellige land, og inkluderte 580 menn og kvinner. Studiene inneholdt informasjon om BMI og kolesterolnivå. Nøttetypene i studiene var blant annet valnøtter, pekannøtter, mandler og hasselnøtter.

Etter å ha analysert forholdet mellom mengder nøtter hver deltaker spise, og nivået på deres kolesterol, så fant forskerne ut at de som inkluderte nøtter i dietten sin, klarte å redusere kolesterolnivået sitt.

Så istedenfor å spise potetgull og sjokolade, burde man heller kose seg med nøtter.

Ikke drikk brus
Det er ganske utrolig hvor lite brus som skal til for å forårsake diabetes og andre helseproblemer.

Forskning som ble rapportert i Diabetes Care5, ble satt sammen av 11 individuelle studier, og inkluderte over 310.000 mennesker.

Det ble funnet at bare 3,5 desiliter sukkerholdig brus om dagen, gir 26 prosent større risiko for å få et metabolsk syndrom – som er en fellesbetegnelse for en samling av risikofaktorer for hjerte- og karsykdom og diabetes type 2.

LES OGSÅ:
Det ene nyttårsforsettet folk bør ha
Slanketabbene du bør unngå
Snusfri i 20 dager

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere