RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik får du fantastisk hår

Sist oppdatert:
Hva du spiser påvirker hvordan håret ditt ser ut. Her er hva du bør spise for å få fantastisk hår.

(SIDE2): Om du ønsker deg sunt å skinnende hår denne våren, bør du tenke på hva du spiser.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

Ved hjelp av disse matvarene, som WebMD anbefaler, kan veien til fantastisk hår være rett rundt hjørnet.

Laks
Laks er fylt med Omega-3 fettsyrer, vitamin B-12 og jern. Omega 3-fettsyrer er bra for hodebunnen. Har du for lite av dette kan håret fort virke tamt og dødt.

Mørkegrønne grønnsaker
Grønnsaker som spinat og brokkoli er rike på vitamin A og C. Disse vitaminene trenger kroppen din for å produsere sebum. Sebum er det som hårsekkene utskiller og kan sies å være kroppens naturlige hårbalsam.

Nøtter
Brasilianske nøtter er en av naturens beste kilder til selenium. Selenium er et viktig mineral for hodebunnens helse. Valnøtter inneholder en omega-3 fettsyrer som hjelper til med å holde håret sunt. I likhet med cashewnøtter, pekannøtter og mandler inneholder de mye sink som. Mangel av sink kan føre til hårtap.

Bønner
Bønner er rike på proteiner og er derfor en viktig del av din hårdiett. Porteiner fører også til at håret vokser raskere og i tillegg inneholder bønner jern, sink og biotin som er bra for hårets styrke. Det anbefales at man spiser minimum en kopp med bønner hver uke.

Fjærkre
Både kylling og kalkun inneholder mye protein og protein er bra for å opprettholde en sterk hårmanke. Fjærkre inneholder også jern som også er bra for håret.

Egg
Egg inneholder både proteiner og vitamin B-12. Begge er viktige for skjønnheten.

Østers
Østers er kanskje mest kjent som et afrodisiak, men de kan også gi deg sunt hår. Østers inneholder sink og det vil gi håret ditt et boost. Om du ikke har østers på menyen så ofte kan du spise oksekjøtt eller lam, som begge er rike på sink.

Fiber
Fiber inneholder mye sink, jern og B vitaminer. Det spiller ingen rolle hvordan du får i deg denne fiberen. Velg mellom grovt brød, knekkebrød eller frokostblandinger som har et høyt fiberinnhold. I tillegg til å gjøre håret ditt vakkert gir fiber deg energi.

Melkeprodukter med lavt fettinnhold
Skummet melk og yoghurt er gode kalsiumkilder. Kalsium er et viktig mineral for hårveksten. I tillegg inneholder de casein, som er en proteinkilde.

Gullrøtter
Gulrøtter inneholder vitamin A som gjør at hårbunnen din holder seg sunn. I tillegg er det bra for synet ditt.

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere