RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Paul Weaver (Mediehuset Nettavisen)

Slik får du IKKE jobben

Sist oppdatert:
- Han begynte å henge med hodet under jobbintervjuet, og til slutt sovnet han i stolen.

Det er ett skrekkeksempel fra konserndirektør Thor Bendik Weider i Manpower. Han har fått sin dose uvirkelige historier fra jobbintervjuenes verden.

Tok telefonen
- En kollega fortalte meg om en ung voksen som tok telefonen midt i intervjuet, og holdt en liten samtale.

Weider forteller til Nettavisen at konsulenten spurte: «Hvorfor tok du den?», hvorpå intervjuobjektet svarte:

- Du trenger ikke bekymre deg, det var ikke viktig.

Konserndirektøren understreker at dette var et ekstremtilfelle, man at veldig mange svarer på tekstmeldinger. I tillegg har han opplevd mennesker som dupper av i stolen under intervjuet, og jobbsøkere som lukter vondt.

- En medarbeider i Trondheim ble nødt til å sende vedkommende på dør til slutt. Det luktet helt forferdelig av hele personen. Slike mennesker kan vi ikke sende til arbeidsgivere.

Har du hatt eller gjennomført et legendarisk dårlig jobbintervju? Ta kontakt med vaktsjef@nettavisen.no

Luktet alkohol
Guri Larsen er direktør for Adecco Select, som jobber med rekruttering til faste stillinger gjennom Adecco. Fra sine konsulenter som intervjuer ivrige (og mindre ivrige) jobbsøkere hører hun de merkeligste historier.

- Det var en ung mann som luktet så forferdelig alkohol. Intervjueren var sikker på at vedkommende hadde tatt seg en fest i forkant av samtalen, sier Larsen til Nettavisen.

Derfor ble konsulenten nødt til å spørre hva jobbsøkeren hadde drevet med.

- Absolutt ingenting. Det var visstnok lukten på munnskyllet til mannen.

Har du hatt eller gjennomført et legendarisk dårlig jobbintervju? Ta kontakt med vaktsjef@nettavisen.no

Les også:Er du en «sexyboy»?

Unødvendig å si. Lukt på hva du skyller eller sprayer deg med før en viktig jobbavtale. Eventuelt ta en dusj. Det er mange om beinet, og lukter du vondt finnes det bedre alternativer.

Dårlig forberedt
Den klassiske jobbintervjutabben hos unge jobbsøkere er å komme dårlig forberedt. Enkelte stiller spørsmål som blir besvart i samme annonse de fant jobben via.

- Flere søker jobb uten å vite hva stillingen innebærer, eller hva selskapet driver med. De stiller spørsmål som implisitt skal ligge klart i stillingsannonsen. Dette er en kardinaltabbe. Da undrer man på hvorfor i all verden vedkommende har søkt på jobben, sier Weider.

Larsen er overrasket over at dette er tilfellet. Med dagens teknologi burde ikke dette forekommet.

- Jobbsøkere har absolutt alle muligheter til å innhente forberedende informasjon. Alle har internett, og her får de levert alt de trenger på sølvfat, sier hun.

Kle deg også etter stillingen du søker. Advokat? Vel, skjorte og slips. Lagerarbeider? Vel, litt mer «casual». Dette er det samstemte tipset fra de to representerte.

- Da jeg jobbet i advokatfirma hadde vi en nyutdannet som kom på jobb i hawaiiskjorte. Han ble sendt rett hjem igjen, forteller Weider.

Lær om bedriften
Et jobbintervju skal gi arbeidsgiveren et inntrykk av hvordan du er som person, og hvordan dine egenskaper kommer til nytte i arbeidet du har søkt. Derfor er det lurt å tenke over et par triks før du entrer intervjulokalene. Det kan være fra hvordan holdningen din er (sitt fremoverlent), til å vise interesse (still relevante spørsmål).

- Et jobbintervju er ikke en uformell samtale. En god grunnregel er å tilegne seg kunnskap om bedriften du søker jobb i på forhånd, samt lese annonseteksten ordentlig. Har du gjort dette unngår du å stille spørsmål de allerede har besvart. Da viser også de spørsmålene du faktisk stiller at du er oppriktig interessert, tipser Larsen.

- Det blir på en måte litt teit å spørre hvor mange ansatte det er i bedriften, når dette står klart og tydelig i stillingsannonsen. Spørsmål om arbeidsoppgaver er gull verdt, sier Weider.

Før samtalen, skap relasjoner
Veldig mange er nervøse før et jobbintervju og har behov for å bryte isen på den ene eller den andre måten. Først og fremst må du håndhilse ordentlig, og se konsulenten i øynene. Selvsagt må du være velstelt, og gi uttrykk for at du er interessert. Men Weider forteller at det kan være lurt å holde seg oppdatert på aktualitetsbildet dagene i forkant av samtalen.

- Hvis eksempelvis Norge spiller håndballkamp i EM, så kan du jo prate smått om det. Bare for å varme opp stemningen litt, samt at du viser sosiale antenner og bygger relasjoner.

Konserndirektøren forteller videre at du må presentere dine gode egenskaper uten å overdrive. Forsøk å vri samtalen naturlig inn på hvorfor dine egenskaper er brukbare i akkurat denne jobben.

- Og for all del, skru av mobilen, sier Larsen.

- Tenk over hvordan du går kledt også. Du trenger ikke stille i blådress, men sørg for å ha rene klær og spar de dype utringningene til en annen anledning, avslutter hun.

Har du hatt eller gjennomført et legendarisk dårlig jobbintervju? Ta kontakt med vaktsjef@nettavisen.no


Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere