RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik får du kontroll over livet ditt

Sist oppdatert:
Noen ganger kan det virker som om man så vidt holder hodet over vannet. Her er tipsene du trenger.

(Side2:) Hverdagen kan fort bli mye mas og stress om man ikke klare å lage sitt eget system på ting. Her gir vi deg noen enkle tips til hvordan du kan takle din egen hverdag.

1. Gjør de små tingene med en gang
Hvis man utsetter alle små ting vil det til slutt bli store ting. Rydd unna klær som skal vaskes, legg avisen der den bør være, og sett glasset inn i oppvasmaskinen istedenfor å la det stå igjen på bordet. En og en av de små tingene vil aldri bli noe stort, men hvis du får hundre små ting vil det ta alt for mye plass i ditt liv.

2. Betal regningene i tide
Å ikke betale regningene i tide er dyrt. Skal man tro kredittselskapene i Norge er vi utrolig dårlige betalere, og det er ikke fordi vi ikke har råd - men fordi vi utsetter betalingen. Det hele er et enkelt regnestykke - det du tar deg råd til nå koster 25-50 prosent mer hvis du ikke betaler regningen i tide. Har du dårlig råd så er det også et godt tips å ringe til de du skylder penger, de aller fleste gir deg utsettelse bare du spør.

3. Lær deg det magiske ordet: NEI.
Det er en stor sannhet at det verste er ikke å få et nei, men at folk sier ja og ikke gjør det. Har du ikke tid, lyst eller overskudd til å gjøre noe så si nei. Selv om venner, familie eller andre mener du burde ha tid er det ingen andre enn deg som vet om du har tid nok. Du bestemmer over ditt liv.

4. Skru av telefonen
Tilgjengeligheten er vår tids største stressfaktor. Venner, familie, jobb og telefonselgere regner med at de kan kontakte deg når som helst. Svært mange anbefaler deg å skru av telefonen en time hver eneste dag. En time du kan bruke sammen med dem du er med, eller bare deg selv. Det er utrolig sjeldent at noe haster så mye at folk må ha tak i deg.

5. Ta deg tid til å gå ut
Da menes ikke å gå ut på byen, men å gå ut i naturen. Ta deg en ti minutters gåtur uten mobil, mp3-spiller, bærbar PC eller noe annet enn det du ser. Frisk luft og ingen forstyrrelser kan få ned pulsen mange hakk.

6. Kjøp deg tid
Hvis du vil ha forsprang på arbeidsoppgaver eller ting du må gjøre så kjøp deg selv tid ved å stå opp en halv time tidligere. Du blir kanskje litt ekstra trøtt den dagen, men du får det igjen.

7. Drikk vann, spis frokost
Overskudd skapes også av det du inntar av mat og drikke. Starter du dagen med en kaffe og en røyk, og det første måltiden kommer til lunsj vil du skape et underskudd i kroppen av energi. Selv om det kan være vanskelig så ta deg tid til frokost. Det er ikke bare noe dine foreldre sa til deg fordi de hadde lært det av sine foreldre igjen, fakta er at det hjelper deg. OG: Drikk minst like mye vann som kaffe og brus. Helst mye mer.

8. Gjør en og en ting ferdig
Enten det er på jobb eller hjemme: Når du begynner på en ting så gjør den ferdig. Da slipper du å tenke på det du ikke har gjort ferdig når du er i gang med neste oppgave.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere