RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik får du nyttårsforsettet til å vare

Her er tipsene dom gjør at du fortsetter å trene etter januar.
Sist oppdatert:

(Trening.no): Er du den som har trening som nyttårsforsett og som holder ut i maksimalt 2 måneder? Her er tips til deg som vil gjøre treningen til en livsstil.

Denne artikkelen er levert av Trening.no

Ved nyttår er det som om vi kan starte med blanke ark og det oppstår en ny motivasjon til å gjøre ting annerledes eller bedre. Denne energien kan brukes positivt. Dette er en gylden mulighet til å bli den produktive, sunne og lykkelige personen vi alltid har ønsket å være.

Denne entusiasmen har ofte en tendens til å falle når vi oppdager endringene vi må gjøre og at disse endringene ikke lar seg gjøre over natten.

Ønsker du en varig endring, er det tre ting du kan gjøre for å få nyttårsforsettet til å vare:

1. Endre holdningene dine

2. Endre livsstilen din

3. Lag en plan slik at du lykkes.

1. Endre holdningene dine

Dersom du i utgangspunktet ikke liker trening, er du allerede i en situasjon hvor sannsynligheten for og lykkes er minimal. Mange mennesker ser på trening som:

- en straff for å ha spist for mye

- en plikt

- noe som gjør vondt

- en tidstyv.

- umulig å gjennomføre over en lenger tidsperiode.

- kjedelig.

Kjenner du deg igjen i disse påstandene? Hvor lenge tror du at du holder ut med ditt nyttårsforsett?

Et fåtall av oss ønsker å fortsette med noe som er smertefullt, kjedelig og obligatorisk? Prøv derfor å vri tankene om trening til disse perspektivene:

- et avbrudd i en stressende hverdag.

- en måte å få energi på og bedre humør.

- det eneste tidspunktet på dagen du får for deg selv.

- en måte å belønne kroppen din på fordi du jobber så hardt.

- en gylden mulighet til å få umiddelbar bedre livskvalitet.

LES OGSÅ DISSE SAKENE FRA TRENING.NO:

Gode øvelser for rumpa

Myter om magetrening

Få sommermagen med disse øvelsene

For å få til dette, må du vite dette om trening:

- det er ikke nok med viljestyrke. Det gir en kortvarig effekt. Skal trening bli en varig aktivitet kreves det planlegging, disiplin og måter å motivere deg på hver dag.

- motivasjon oppstår ikke automatisk. Hva som motiverer deg kan variere fra dag til dag. Du må minne deg på målene dine hver dag. Etter hvert som du oppnår disse målene og bli i bedre form, får du en bedre livsstil som igjen kan være med på å øke motivasjonen. Du er på vei å endre måten du lever på!

- du må godta at du ikke alltid vil trene og spise sunt. Dette gjelder også for de mest dedikerte.

- bli ikke fristet til å kopiere noen andres kostholdsplan. Lag din egen og en realistisk plan som du klarer å følge. Velger du en kostholdsplan du vet du ikke er i stand til å følge resten av livet, kaster du bort verdifull tid.

- motgang vil komme. Går du på en sprekk, så er ikke dette verdens undergang. Prøv å lære av situasjonen, og utvikle en strategi for hvordan klare å hindre flere sprekker. Ikke vent tim mandag igjen, men begynn på nytt med den gang.Resultat oppstår over tid.

trening
trening

Tren med partneren din og få økt motivasjon.

2. Tilpass livsstilen din

Dersom du er overvektig (påstandene under har unntak);

- du kan ikke være overvektig uten at livsstilen din er lagt opp til dette.

- du kan ikke være overvektig uten at du har tillatt deg å spise for mye.

- du kan ikke være overvektig uten at dine daglige rutiner ikke gir deg tid til trening.

Skal du endre dette, må du endre måten du lever på. Dette er harde fakta, beklager om jeg fornærmer noen!

Har du som målsetting å gå ned i vekt eller bli i bedre fysisk form, er dette et livstidsprosjekt, eller det vi kaller en livsstilsendring. Det betyr at du må finne en sunnere måte å leve på som du er i stand til å gjennomføre. Begynner du januar måned med et tidligere trenings- eller kostholdsprogram, spør deg selv: klarer jeg å leve med dette over lang tid?

Når du er klar over hvilken innsats det kreves for å gå ned i vekt eller bli i bedre form, må du endre livsstilen din for å nå disse målene.

Still deg spørsmålet: hva er dine dårlige vaner? Skriv gjerne ned hva du spise og trener i løpet av en uke. Dette gir deg lettere en oversikt på hva du kan endre. Bytt ut disse dårlige vanene, en i gangen, med god vaner. Det er nødvendigvis ikke enkelt å bytte ut iskaffe med vann, eller erstatte tv’en med trening. Kanskje må du endre på miljøet rundt deg?

drikke
drikke

Enkelt tips - erstatt drikke med kalorier med vann og øk forbrenningen.

Hva med disse forslagene:

- unngå å gå forbi butikken eller kiosken med den usunne maten.

- skaff deg en opptaker dersom treningen er på det tidspunktet favorittserien går på tv, og belønn deg med denne ETTER treningen.

Klarer du alt dette er det på tide med en plan som inkluderer konkrete mål og et treningsprogram som gjør at du lykkes.

Her finner du tre ulike slankeprogram

Mål

Er målet å gå ned i vekt, skriv ned følgende:

- hvor mye vil du ned i vekt.

- sett en realistisk dato for når du skal ha nådd denne vekten (0,5 kg per uke er en fornuftig vektreduksjon).

- hvorfor du vil ned i vekt.

- hva som skjer når du har nådd målet ditt.

- hvordan du skal opprettholde vekten når du har nådd målet ditt.

Les hvordan sette seg mål.

3. Lag deg en plan så du lykkes!

Treningsprogram som med målsetting om å gå ned i vekt eller komme i bedre form bør bestå av både styrke- og utholdenhetstrening. Forslagene under vil hjelpe deg å sette sammen en god plan:

- involver familien. Spiser alle sunt slipper du kampen mot alle fristelsene.

- få hjelp av en personlig trener.

- tren med en venn (forplikter litt mer om man har avtaler).

- sett av tid til trening.

- pakk treningsbaggen kvelden før.

- skriv en treningsdagbok så du lettere har kontroll på fremgang og trening.

- gi deg selv en liten belønning når du lykkes.

- endre treningsprogrammet ditt hver 6. – 8. uke.

- ha målene synlige hver dag (eks. på kjøleskapet). Oppnår du ikke målene dine, juster dem slik at de er oppnåelige.

Husk: når målet er oppnådd det er da du har kommet et steg i riktig retning. Statistikk fra treningssenterbransjen viser at klarer du å trene regelmessig de to første månedene, er sannsynligheten til at du fortsette med treningen stor.

Den beste utgaven av deg

Det finnes utallige råd. Om du aldri har trent før så er det viktig med progresjon. Ha som mål å trene 3 dager i uka. Når du klarer å løpe 5 km sammenhengende kan du øke til 6 km. Ta små steg om gangen. Om man klarer å starte dagen med en sunn frokost er det større sjanser for at man tar gode valg resten av dagen.

Håper du klarer å motivere deg til trening og sunt kosthold. Mange motiveres av følelsen av mestring, glede og fysisk og mentalt velvære. Hva motiverer deg? Finn aktiviteter som gir deg treningsglede og som du opplever som givende. Skal du klare å lykkes med deg selv må du ha tro på at du klarer det.

Det tar tid å innarbeide gode vaner. 2014 venter på deg. «Make it your habit». Husk at Rom var heller ikke bygd på en dag.

Lykke til med å bli den beste utgaven av deg selv.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere