RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik får du strammere rumpe

Litt slapp etter ferien? Trenger du å gi stussen et løft? Her er de enkle hjemmeøvelsene som løfter og strammer.

Det musklene i baken gjør er å dra beinet bakover. Det betyr at du f.eks bruker de musklene når du går eller løper. MEN: Mange har dårlig gåteknikk og bruker ikke rumpa så mye. Pass på at du skyver ordentlig fra med foten når du går, da bruker du automatisk rumpemusklene.

Spesifikke styrkeøvelser som strammer opp

1.) Stå på alle fire, med albuene i gulvet. Hold magen inne, nakken "nøytral", dvs ikke løft hodet frem, men ikke la det henge heller. Løft det ene beinet opp og ned, med samme bøy i kneet hele tiden.

Det er lett å lene seg på ståbeinet, så ta vekk den ene armen (den som er på samme side som ståbeinet) innimellom for å sjekke at du ikke henger. Ta 25 løft på det beinet, bytt bein, ta en pause og kjør en runde til.

2.) Knebøy er en flott øvelse som ikke bare strammer opp rumpa, men også lår og rygg: Stå med beina et godt stykke fra hverandre. Sitt ned (men ikke la rumpa komme lavere enn knærne) og rett deg opp igjen uten å låse knærne.

Når du bøyer knærne skal du ikke skyve dem frem over føttene, men henge på hælene slik at du faktisk kan se tærne foran knærne hele tiden. Denne øvelsen blir ekstra effektiv med et par ganske tunge manualer i hendene. Ta så mange du orker. Tell hvor mange det ble, ta en pause og kjør en runde til!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere