RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik får du sunne pc-vaner

Sist oppdatert:
Å arbeide mye foran pc-en kan gi deg plager i form av musearm, slitne øyne og tørr hud. Her får du tips hvordan du kan unngå dette.

Rynker og tørr hud
Det er ikke bare solen som kan være skadelig for huden din. Også datamaskinen sender ut skadelige UV-stråler. Dersom du vil beskytte deg mot disse strålene skal du bruke en dagkrem med UV-filter året rundt. Det finnes en rekke slike kremer på markedet i alle prisklasser. Et annet tips er også å bruke litt solkrem, eller en annen krem med solfaktor på hendene. De er jo tross alt under skjermen store deler av dagen.

Dersom du sitter i et kontorlandskap med masse printere, mennesker og datamaskiner hele dagen, blir luften lett tørr, tung og elektrisk. Den beste kuren mot det er en luftfukter. Hvis ikke arbeidsgiveren din synes det er en god ide, hjelper det å åpne vinduet. Sørg også for å bruke en god fuktighetskrem og drikk masse vann i løpet av dagen.

Trette og såre øyne
Å stirre inn i en pc-skjerm hele dagen kan fort gi trette og tørre øyne. Den tørre luften kombinert med at vi glemmer å blunke, gjør det vanskelig å se klart etter et par timer. Du kan løse dette problemet ved å kjøpe kunstige tårer på apoteket. Finnes både som dråper og gele. Velg helst øyendråper uten konserveringsmiddel. For å unngå de fryktede små myse-rynkene kan du investere i en kjølende øyekrem.

Neglene brekker lett på grunn av all tastingen
Det høres kanskje jålete ut, men neglene dine får faktisk hardere medfart enn du tror av å skrive på tastaturet. For å unnga at de brekker, kan du bruke en negleharder som bygger opp og beskytter neglene dine.

Det verste problemet forbundet med mye pc-bruk er spente skuldre og musearm.
Problemet forebygger du ved å ta pauser innimellom all tastingen og ved å passe på at du sitter riktig. Et annet tips kan være å investere i en såkalt mousetrapper. Den gjør at du får musen foran deg på tastaturet i stedet for ut på siden. Forsøk å laste ned Ergosensor. Det er et danskprodusert program til datamaskinen som forteller deg når du bør ta en pause og hvilke øvelser du bør gjøre og hvordan du kan forbedre dine vaner. Programmet er på dansk.

(Kilde: danske Woman)

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere