RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Faksimile Facebook)

Slik fikk de over 200.000 på Facebook

Sist oppdatert:
Er dette Norges beste Facebook-side?

(SIDE2:) Stiftelsen Organdonasjon er blant Nettavisens nominerte til å bli Norges beste facebookside.

Hundrevis av nordmenn står i kø for et nytt, livreddende organ. Mange dør i køen, skriver stiftelsen.

De påpeker at mange av oss ville takket ja til å motta et organ fra en annen hvis det kan redde livet vårt. Men er det annerledes hvis vi må ta stilling til å gi bort egne organer?

Gjennom blant annet Facebook sprer Stiftelsen Organdonasjon informasjon, og viser hvordan de arbeider for å skaffe nye donorer.

Lesere har plukket ut deres side på nettsamfunnet som en av kandidatene til en pågående konkurranse om Norges beste facebookside.

(Artikkelen fortsetter nedenfor bildet)

Vi spurte informasjonskonsulent Troels Normann Mathisen om hvordan de arbeider i sosiale medier.

Når gikk dere på Facebook?

- Vi etablerte Stiftelsen Organdonasjons Facebook-page 13. mars 2008.

Hvorfor gikk dere på Facebook, og hva var ambisjonene?

- Ide om synlighet på lik linje med hjemmeside, gulesider også videre. Vi forventet at dette kunne bli en viktig plass, dog uten konkrete mål for bruken av siden.

Hvordan bruker dere Facebook?

- Ved aktiv inkludering. Oppfordring til å dele budskapet, svare på spørsmål som kommer, bygge kunnskap og dermed skape ambassadører for saken. Involvering er viktig her. Vi lytter til hva folk vil ha, og har prøvd å følge opp publikums ønsker.

Hvordan bruker dere Facebook konkret opp mot organdonasjon?

- Organdonasjon handler om å ta stilling, si ja og dele denne holdningen med venner og familie. Det er akkurat det FB handler om - spredning av budskap man står for.

Har noen meldt seg som organdonorer gjennom Facebook?

- Det er ikke registrering av donorer i Norge. Man bestemmer selv om man vil donere sine organer, og formidler denne holdningen til sine pårørende slik at de kan bekrefte dette overfor legene hvis donasjon skulle bli aktuelt. Vi vet at siden har engasjert mange, og antakelig fått folk til å ta siste steg i prosessen, og dermed fylt ut donorkortet, og informert sine nærmeste.

(Artikkelen fortsetter nedenfor bildet)

Normann Mathisen understreker at siden de ikke er en medlemsorganisasjon, men en frittstående stiftelse med få ansatte, så er de avhengige av hjelp utenfra for å få til større arrangementer.

- Så for et par år siden spurte vi folk om de ville «donere» sine profilbilder til en reklamekampanje. 700 personer sendte oss bilder, som deretter ble brukt i plakatreklamer på stands, bak på busser, og på samtlige T-baner i Oslo. Vi publiserte bilder av kampanjen og folk tagget seg selv der de var brukt. Det skapte mye personlig engasjement. I fjor gikk vi aktivt ut på «face» og spurte om de ville være med å hjelpe til på stands rundt i landet på donordagen. Det endte i 150 stands, hvorav 90 av dem ble arrangert av folk som støtter oss på «face». Vi fikk dermed engasjert over 400 mennesker som i utgangspunktet bare klikket «like» på siden vår. De stilte opp og sto på stand i sin by en hel lørdag, der de delte ut donorkort og svarte på spørsmål om organdonasjon.

FAKTA OM Å VÆRE ORGANDONOR:

- Du bestemmer selv om du vil være organdonor.

Hva gjør man?

1 - fyll ut et donorkort. Det er tilgjengelig på alle landets apotek, de fleste legekontor og en del offentlige kontor.

Kortet kan også lastes ned som applikasjon til iPhone og android (snart windows phone).

2 - kortet fylles ut med ditt navn og navn og telefonnummer til to av dine pårørende. Putt kortet i lommeboka eller på telefonen.

3. - Viktigst av alt er at man informerer de man har ført opp på kortet slik at de er klar over at du er positiv til donasjon.

Kortet skal ikke sendes inn eller registreres noe sted.

Norges beste Facebook-side
Over 2,5 millioner nordmenn er nå på Facebook, og Nettavisen, som har hatt over 1,5 millioner personer innom på en og samme uke, jobber hele tiden aktivt med å presentere nyheter på Facebook.

Nettavisen har derfor bestemt seg for å kåre Norges beste Facebook-side.

Premien er Apples nye iPad som ble presentert 7. mars.

Delta i konkurransen ved å klikke deg inn her.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere