RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik finner du roen

Her er fem korte meditasjons-teknikker du kan lære deg!

(SIDE2): Det er ikke til å komme utenom at julen kan stresse selv de roligste sjeler. Julegaver, vasking, pusse vinduer, julebord, handle ny julebordskjole, mye stress på jobben, også videre.

Svar på våre spørsmål om julen: Hva er dine julevaner?

Og selv om du ikke er av typen som lar deg stresse av at året snart er omme er disse meditasjonsteknikkene lure å ha i bakhånd dersom du føler deg stresset i perioder. Under finner du, ifølge det svenske magasinet Amelia, fem gode teknikker for å slappe av i hverdagen og få mer energi og tid.

Nyt en avslappende frokost

Det er ikke sløsing med tid, men en investering i deg selv. Du kommer til å orke mer og rekke mer på kortere tid.

SLIK GJØR DU: Kvelden før setter du to glass vann på nattbordet. Legg fram klær og pakk vesken til dagen etter.

Stå opp litt tidligere enn du pleier. Drikk vannet og strekk armene i været for å sette i gang blodsirkulasjonen. Ta gjerne på en energigivende olje på nakken som du kan puste inn.

Tenn levende lys og spis en næringsrik frokost. Drikk grønn te ved siden av. Det får opp serotonin-nivået i kroppen.

Ta et bad
Dette krever jo at du har badekar hjemme, men en lang og god, varm dusj kan også gjøre nytten.

SLIK GJØR DU: Kjøp en aromatisk olje. For avslapping, velg kamomille eller lavendel. Vil du ha energi så kan du for eksempel velge appelsin-olje.

Ta i ti dråper av oljen sammen med 0,5 dl olivenolje i vannet. Tenn levende lys, legg deg i karet og les en bok eller hør på beroligende musikk.

Ta en pause
Ta en pause og bli mer bevisst kroppen din.

SLIK GJØR DU: Gå deg en tur mens du kjenner på hvordan du puster. Tenk på hvordan buken spennes og slipper i takt med at du puster. Kjenn etter hvordan kroppen føles. Begynn med høyre ben - kjenner du vibrasjoner? Hvordan føles venstre stortå? Gå videre gjennom hele kroppen. Fokuser til slutt på ansiktet for å få kjeven og musklene til å slappe av.

Hent energi

Det er mulig å hente fram energi på ett minutt, så ikke skyld på at du ikke har tid!

SLIK GJØR DU: Glem det du gjør akkurat nå. Tenk på hvert andedrett du tar og lukk øynene. Pust langsomt inn og ut. Når du puster ut så tenk «en», pust inn igjen og ut igjen og tenk «to». Pust inn og ut en gang til og tenk «tre». Åpne øynene igjen, ta inn hverdagen igjen og fortsett med det du gjorde.

Se på noe vakkert

Finn ro i det vakre. Rens sinnet ditt ved å se på en vakker himmel for eksempel.

SLIK GJØR DU: Finn noe du synes er vakkert. Ild, hav, himmel eller vakker skog for eksempel. Tell ned fra tre minutter. Se på det du har foran deg. Ikke bedøm det, søk ikke etter mønster. Bare betrakt det.

Så fort du merker at en tanke smyger seg inn så kast den ut og gå tilbake til å betrakte det vakre. Behold fokus tiden ut.

Når du har gjort denne øvelsen mange nok ganger kommer du til å kunne titte på andre objekter for å rense sinnet. Biler som kjører forbi, en tom vegg eller din egen hånd. Du lærer deg å leve i nået og kan roe deg ned om du føler stresset komme sigende.

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere