RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik forstår du bildene dine

Fotoskolen: Det hjelper ikke med gode verktøy, hvis du ikke vet hva du skal gjøre. Vi lærer deg å tolke bildene dine.

Vi har tidligere ei Fotoskolen omtalt verktøyet Levels, som er et uvurdeelig verktøy når du skal gjøre enkle endringer av lysstyrke og kontrast i et bilde.

For å få fullt utbytte av dette verktøyet, og flere andre Photoshop-verktøy, må du skjønne hva i bildet som skal endres. Det er her histogrammet kommer inn.

Histogrammet viser toneomfanget og i hvor stor grad de ulike tonene er representert i bildet.

Viser fordeling av lysstyrke
Dersom du ser på ”fjellet” i histogrammet som sammensatt av 256 søyler (en søyle for hver toneverdi), kan du tenke at høyden på søylene representerer antall piksler av hver enkelt toneverdi i bildet. Høy søyle indikerer mange piksler av toneverdien, lav søyle indikerer få piksler av toneverdien.

I bildebehandlingen er høyden på den enkelte søylen lite interessant (Ulike programmer opererer også med ulik skalering, så når en søyle treffer øvre kant av rammen i et program, kan den i et annet program ha et stykke igjen.).

Det som er av stor betydning, er om ”fjellet” avsluttes på grunnlinja eller om det ”butter” mot sideveggene i ramma.

I eksemplene under dreier det seg om et histogram sammensatt av alle tre kanalene av en fil med 8 bit dybde per kanal. Det er også greit å forestille seg at søylene representerer gråtoner.

hist klippet hoyre
hist klippet hoyre

Overeksponerte bilder
I eksempel 1 ligger ”fjellet” helt opp mot høyre vegg, mens det avsluttes på grunnlinja til venstre. Det betyr at bildet innholder mange lyse toner, høylys. På venstre side, avsluttes fjellet i øvre del av mellomtonene, noe som betyr at de mørkeste tonene i bildet vil fremstå som relativt lyse toner der hovedvekten av toner grenser mot helt hvitt.

Bildet vil fremstå som overeksponert og vi mister muligheten for å vise detaljer i de lyse partiene. Bildet inneholder utbrente partier. Ut fra histogrammet, kan man også lese at bildet ikke inneholder noe svart, i det svart er representert helt til venstre i ramma, mens hvitt er representert helt til høyre.

redusert-begge02
redusert-begge02

Grått og kontrastløst
I eksempel 2 avsluttes ”fjellet” på grunnlinja innenfor rammens begrensninger i begge ender, her har vi et bilde med redusert tonerekke i både høylys- og skyggepartier. Bildet vil fremstå som flatt uten innhold av svart eller hvitt.

Hvis vi her tenker oss et bilde i gråtoner, vil bildet være jevnt grått med et større innhold av de lysere mellomtonene. I eksempelet ser du også at det mangler svart, men det er likevel representert noen svært mørke toner.

hist klippet venstre
hist klippet venstre

Mangel på lyse områder
I eksempel 3 klatrer ”fjellet” på venstre side. Det vil si at det er relativt stort innhold av svart, men ikke noe innhold av hvitt (ettersom fjellet avsluttes godt innenfor rammens avgrensning).

Flere måter å korrigere
Histogrammene du ser i et bildebehandlingsprogram, forteller de noe om behovet for å justere bildet. Vi kan omfordele tonerekken ved å justere ved hjelp av kommandoen Nivåer (Levels) eller Kurver (Curves).

Dersom du har Photoshop CS 3, kan du også benytte Brightness/Contrast. Har du en tidligere versjon av Photoshop bør du ligge laaaaaangt unna denne kommandoen. I tidligere versjoner virker den likt over hele toneskalaen og fører derfor ofte til at høylysene blir utbrent (ingen detaljer) eller at skyggepartiene blir gjengrodd (ingen detaljer)

Sjekk når du fotograferer
Du bør alltid sjekke histogrammet i kameraet når du tar bilder. Dersom du får et histogram som i eksempel 1, er bildet overeksponert. Da kan du minske blenderåpningen eller bruke en kortere lukkertid. Dersom du bruker program (P), kan du bruke eksponeringskontrollen å sette denne på en minusverdi.

I eksempel 3 bør du gjøre det omvendte. Øke blenderåpningen eller benytte lenger lukkertid. Eventuelt sette eksponeringskompensasjonen på en plussverdi.

Det er en fordel å eksponere til høyre i histogrammet, men det er selvfølgelig en balansegang. Dersom du havner for langt til høyre, vil høylysene bli utbrente.

Bare veiledende - ingen bibel
Man bør også ha i mente at histogrammet er veiledende. Dersom du fotograferer i råformat, har du til dels mye å gå på begge veier. Du bør med andre ord lære deg å kjenne histogrammet på ditt kamera og kunne vurdere eksponeringen ved hjelp av både histogram og forhåndsvisning.

Ha også i mente at man ikke bør følge noen regler slavisk. I en del tilfeller tar du bilder der kameraet ikke er i stand til å fange hele toneomfanget og du må da gjøre egne vurderinger.

Gap i histogrammet indikerer manglende toneverdier og oppstår gjerne når du justerer bildet. Litt gap tåler bildet, men blir de store indikerer det at du prøver å justere for mye. Man sier gjerne at histogrammet indikerer posterisering.

Lykke til!

Denne saken er hentet fra Fotopia.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere