RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik fungerer Fedonklubben

Sist oppdatert:
Du er nå medlem av Fedonklubben. Her får du informasjon om hvordan du følger programmet.

Fedonklubben er bygget opp rundt prinsippene bak Dr. Fedon Lindbergs filosofier. For å nå dine mål om et sunnere liv, enten du vil opp eller ned i vekt - eller bare få mer energi - bør du følge kursopplegget så godt du kan.

Skritt 1: Legg om kostholdet
Ved å legge om kostholdet kan du øke forbrenningen, gjøre deg motstandsdyktig mot sykdommer og sørge for at du får mer energi i hverdagen. Det første skrittet for deg er å sette opp din ukesmeny. Velg ett ABC-måltid hver dag, og fyll på med AB-måltider. Prøv deg fram med menybyggerne og lag en ukesmeny som du vil klare å gjennomføre.

De første ukene og månedene er det kostholdet som er det viktigste for deg skal du klare å nå dine mål. Det er grunnmuren i hele den forandring du er ute etter.

Det blir stadig lagt til nye oppskrifter i menybyggeren slik at du hele tiden kan variere ditt kosthold.

Skritt 2: Start med lett trening
Fedonklubben tilbyr deg et treningsopplegg sammen med SATS. Den første tiden er det viktige at du starter med lett trening hjemme. Se vår treningsbank for øvelser du lett kan gjennomføre hjemmefra. Etter at du har startet med lett trening kan du prøve å oppsøke et treningssenter fra SATS og få ditt eget personlige treningsprogram og en ukes fri trening (fra 1.oktober 2005).

Skritt 3: Få svar på dine spørsmål
Sliter du med en intoleranse eller en allergi? Kanskje har du problemer med bevegeligheten på grunn av skader eller annet? Våre eksperter stiller på nett-treff og du kan få personlige svar på e-post eller telefon (fra 1.oktober 2005 får du personlige svar). Bruk svarene du får til å tilpasse opplegget ditt slik du ønsker.

Skritt 4: Lag din egen dagbok
Fedonklubben vil tilby deg din egen personlige dagbok hvor du kan skrive ned hva du gjør, spiser og hvordan det forandrer hverdagen din. Dagboken kan du gjøre tilgjengelig for andre medlemmer og våre eksperter slik at du kan få kommentarer og tilbakemeldinger som vil hjelpe deg med å nå de mål du har. Dagboken blir tilgjengelig for medlemmene fra 15.oktober 2005.

Skritt 5: Snakk med andre
I våre grupper kan du møte andre som kanskje er i akkurat samme situasjon som deg. Ved å snakke med andre som har opplevd eller opplever akkurat det samme som deg vil du kunne få hjelp til mestring av din situasjon. Vår mestringsekspert Bent Skaalerud vil også være tilgjengelig for nett-treff og personlige svar. Noe å meddele? Noe du lurer på? Fedonklubben har fått nytt forum, hvor du kan diskutere og dele dine erfaringer med andre likesinnede. Diskuter i forumet!

Skritt 6: Les Norsk Ukeblad og Side2.no
Hver eneste uke vil Norsk Ukeblad følge Fedonklubben og komme med tips til hvordan du skal klare å forandre ditt liv. Hos Side2.no vil det ukentlig være artikler og bakgrunnsinformasjon som kan hjelpe deg på vei. Ønsker du å få tilsendt Norsk Ukeblad i posten finnes et spesialtilbud til alle medlemmer av Fedonklubben under butikk i menyen.

Skritt 7: Tilpass ditt program nøyaktig til deg
Klarer du å legge om ditt generelle kosthold og begynne med trening er du klar for det syvende skrittet. Da lager du et menyprogram spesialtilpasset til din situasjon, og et treningsprogram hvor du jobber for å oppnå akkurat dine mål. Fra og med 1.januar 2006 får du spesialtilpassede ukesbrev, et menyprogram som tilpasser måltidene til å nå dine vektmål, og et treningsopplegg som gjør at du kommer akkurat dit du vil. For å kunne gjøre dette er det viktig at du har klart å legge om ditt generelle kosthold og har begynt med lett trening.

Skritt 8: Følg opp deg selv
Har du klart å begynne med trening og legge om kostholdet blir det neste viktige skrittet å følge deg selv opp. Med et stadig utvidende menyprogram, nye treningsøvelser og en klubb som forandrer seg med din situasjon er det viktig å ikke slutte når man har nådd de første målene. Du er ikke alene og gjennom ukesbrev, personlige svar, grupper og din dagbok vil du komme i kontakt med mange andre som er i den samme situasjonen.

Fedonklubben vil i løpet av kort tid lansere hjelp for røykeslutt, mobile tjenester som hjelper deg når du er vekk fra datamaskinen og det vil også bli avholdt samlinger for Fedonklubbens medlemmer.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere