RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik går du opp i vekt

Sist oppdatert:
For noen kan det være vanskelig å holde kiloene på kroppen.

(SIDE2): Veldig tynne mennesker kan lide like mye på grunn av sin vekt som overvektige. Mange kjemper for å legge på seg uten å lykkes.

- Kommentarene kan være minst like sårende, sier lege Yvonne Linné på overvektssentret på Karolinska Universitetssykehuset i Huddinge, Sverige til Aftonbladet.

Å ha en viss mengde fett på kroppen er nemlig livsviktig, fordi fettet fungerer som energireserver som kroppen skal kunne bruke ved sykdom.

De svenske ernæringsfysiologene Vivica Anell, josefine Jonasson og Bim Åkers har tipsene:

Spis regelmessig

Minst tre måltider om dagen

Spis en energi-bar som mellom-måltid

Velg sunne fettkilder som nøtter og fet fisk. Strø nøtter over salaten.

Spis gjerne 2/4 karbohydrater, 1/4 protein og 1/4 grønnsaker.

Drikk melk og juice istedenfor brus.

Ikke hopp over måltider

Spis selv om du ikke er sulten.

Ikke drikk for mye før du skal spise.

Stek maten i olje eller bland olje i salaten som dressing

Lag brødskiver med ost og/eller avokado.

Har du en BMi på mellom 18-25 er du normalvektig. Om du begynner å rase ned i vekt uten at det er en naturlig grunn til det som kostholdsendring eller trening bør du kontakte lege.

Slik regner du ut din BMI: BMI står for kroppsmasseindeks (engelsk Body Mass Index) og gir et mål for mengden kroppsfett. BMI regnes ut ved å dele vekten i kilo med kvadratet av høyden.

BMI

BMI på under 18,5 =
undervektig.
BMI på mellom 18,5 og 24,9 =
normal kroppsvekt.
BMI på mellom 25 og 29,9 =
overvektig.
BMI på 30 og over =
fedme.
BMI på 35 - 39,9 =
fedme, klasse II.
BMI på 40 og over =
fedme, klasse III (ekstrem fedme).

Les også: - Glem BMI


Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere