RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Foto: Crestock (Klikk.no)

Slik går du opp i vekt

Det er slettes ikke alle som vil slanke seg. Her er gode tips til deg som vil bli større.

(SIDE2): Slanketipsene florerer, og spesielt etter sommersesongen har slankefokuset vært ekstra stort. Men hva med deg som gjerne skulle hatt noen kilo til på kroppen?

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

Dersom du ønsker å legge på deg er det viktig å være tålmodig og ta tiden til hjelp. Vektøkningen bør skje i form av økt muskelmasse og ikke bare i form av fett.

Spis regelmessig
Ifølge matportalen.no er det å spise regelmessige måltider, velge sunne matvarer og trene regelmessig en sunn og sikker måte å gå opp i vekt på.

Har du en BMI som er lavere enn 18,5, så blir du definert som undervektig av verdens helseorganisasjon. Du kan regne ut din BMI ved å dele antall kilo på kvadratet av høyden din (BMI=kg/m²).

Trenger mer energi enn du forbrenner
Ifølge klinisk ernæringsfysiolog Åse Andresen Bradley ved lommelegen.no, så må du få i deg mer energi enn det du forbrenner. Energien bør både komme fra karbohydrater, protein og fett (fortrinnsvis enumettet og flerumettet fett).

- Fine proteinkilder er fisk, bønner, linser, nøtter, frø og mandler. Disse inneholder i tillegg til mye protein også gunstig fett. Valnøtter er spesielt sunne, og det tar ikke så mye tid å spise et par håndfuller i løpet av dagen. Du kan også bruke melk, magre meieriprodukter, kjøtt, kylling og egg. Fett bør du få fra plantemargariner/oljer, nøtter, frø, mandler, avocado og oliven, sier Andresen Bradley.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Mer karbohydrater
Hun anbefaler lavglykemisk indeks karbohydrater, når det gjelder karbohydrater. Lavglykemiske karbohydrater er helkornbrød, frokostblanding med nøtter, mandler og mye fiber, basmatiris, havregrøt, kald pasta (pastasalat), rugbrød/pumpernikkel og belgfrukter.

Under trening og like etter trening anbefaler hun imidlertid høyglykemiske karbohydrater som sportsdrikker, moden banan eller tørket frukt, for å fylle på glykogenlagrene. Og ettersom glykogen binder vann, så er det også svært viktig å få i seg nok væske når man trener styrke.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Her er Helsedirektoratets råd for deg som ønsker å gå opp i vekt:

1. Spis regelmessige måltider som frokost, lunsj, middag og kveldsmat daglig. Planlegg måltidene og ikke hopp over et måltid. Du må gjerne spise noen mindre mellommåltider i løpet av dagen.

2. Øk fettinntaket noe, fortrinnsvis i form av enumettet eller flerumettet fett. Gode kilder er olje, myk margarin, fet fisk, majones, majonespålegg, avocado, nøtter og frø. Fett øker energiinnholdet i maten ute at volumet øker så mye. Bruk myk margarin på brødet og strø nøtter og frø på salaten, eller ha det i gryteretten. Bruk olje- eller majonesbasert dressing på salaten og grønnsakene. Bruk gjerne avocado som pålegg og i salater.

3. Inkluder gode proteinkilder som renskåret kjøtt, kylling/kalkun og fisk av alle slag, egg og meieriprodukter i måltidene.

4. Drikk gjerne vann mellom måltidene, men ikke så mye i forbindelse med måltidet. Bruk heller juice eller melk til maten, det gir ekstra kalorier.

5. Tren regelmessig og gjerne styrketrening.

6. Unngå snacks, godteri og brus/saft, de inneholder mye sukker og ugunstig fett, men lite vitaminer og mineraler.

Om dette ikke hjelper, prøv å spise litt mer til hvert måltid og/eller spis flere mellommåltider.

Husk ellers at de generelle kostrådene for et sunt kosthold også gjelder for deg som vil opp i vekt:

1. Spis minst tre porsjoner grønnsaker og to porsjoner frukt daglig.

2. Velg kokte eller bakte poteter framfor chips og pommes frites.

3. Spis grove korn- og brødvarer.

4. Spis mer fisk – både som pålegg og middag.

5. Velg magre kjøtt- og meieriprodukter.

6. Velg myk vegetabilsk margarin eller olje framfor hard margarin eller smør.

7. Kutt ned på inntaket av sukker, særlig i form av brus og godteri.

8. Vær forsiktig med salt.

9. Vann er den beste tørstedrikken.

For enkelte kan det være nødvendig å rådføre seg med lege eller ernæringsfysiolog for å gå opp i vekt på en gunstig måte.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere