RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik irriterer du folk på jobben

Sist oppdatert:
Har du en kollega som irriterer deg grenseløst? Det er visse ting du kan gjøre for å unngå konflikter. Les våre tips, og fortell oss hvordan dine kollegaer irriterer deg.

For å lykkes i jobben er du avhengig av at andre respekterer deg og støtter deg. Men til tross for at de fleste prøver å bli godt likt av sine medarbeidere, er det likevel en del ting som kan drive kollegaer til vannvidd. Her er noen av disse uvanene:

1. Alt handler om deg
Er du litt for opphengt i din egen karriere og tar gjerne æren for andres arbeid. Prøv å ikke skyve andre ned for at du skal komme lengre opp. Det er lettest å oppnå suksess dersom de andre rundt deg vil at du skal lykkes.

2. Unngå private oppgaver
Å betale regninger, planlegge ferien eller prate i telefonen med en venn om hvor gøy du hadde det i helgen er utrolig irriterende for de som sitter rundt deg. De fleste aksepterer korte private samtaler og lignende, men ingen setter pris på at du sitter og får betalt for å holde styr på privatlivet ditt.

3. Fleksitid
De aller fleste synes det er deilig med fleksitid. Dette er imidlertid en ordning som er avhengig av at alle tar ansvar. Prøv å unngå å alltid være den som kommer sent og går tidlig. Hold de deadlines som er satt og sørg for at du ikke kommer for sent til eller glemmer møter. Har du fått en oppgave bør du klare å løse den innen de frister som er gitt. Jo mer du ikke gjør jo mer arbeid blir lagt over på dine kollegaer, noe som gjør deg utrolig upopulær.

4. Mobiltelefoner i møter
Hvis du til stadighet snakker i telefonen eller sender tekstmeldinger i møter eller når du snakker med andre, sender du ut et signal om at de du sitter i møte med eller snakker med er mindre viktige enn den du har telefonkontakt med. Unngå dette med mindre det er svært viktig.

5. Lange e-poster
En e-post eller beskjed på telefonsvareren bør være så kort som mulig i jobbsammenheng. Forklar kort ditt hovedbudskap og følg opp med hva du forventer at den andre skal gjøre basert på dette. Husk at mye kan gjøres via e-post. Telefon er ikke nødvendigvis den mest effektive kommunikasjonsmetoden.

6. Ikke oppfør deg som en byråkrat
Noen har en tendens til å bruke utrolig lang tid på enkle prosesser. For kollegaer kan dette være uutholdelig. Bruk tid på å lære hvordan du kan effektivisere ting uten at det går ut over kvaliteten på det du og andre gjør.

7. Vær fokusert
Å lese avisen eller skrive på PC-en når du snakker med andre er en dårlig ide. De fleste opplever at det av og til blir for mange møter og prating, og at de egentlig har viktigere ting å foreta seg. Likevel er det viktig å være en del av den agendaen som er satt opp. Dersom du er engasjert er sjansene mye større for at du bidrar med ideer som er viktige både for deg og fellesskapet.

Dette var bare noen ting som kan oppfattes som frustrerende. Hva synes du er irriterende på arbeidsplassen din?

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere