RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Thinkstock

Slik kan du øke forbrenningen din

Travel i hverdagen? Her er åtte knep for å forbrenne ekstra kalorier i løpet av dagen.

(SIDE2): Ingenting øker forbrenningen mer enn fysisk aktivitet. Men har du ikke tid, eller du vil ha enda mer fart på sakene, er det faktisk mye du kan gjøre i løpet av dagen for å øke forbrenningen betydelig. Nettstedet til amerikanske Cosmopolitan har laget en liste med 8 måter å få kaloriene til å fordufte, uten å bruke mye ekstra tid. Her er listen:

1. Opp og hopp!
Husker du sprellemann-hoppene fra gymtimen på barneskolen? Gjør noen hopp etter at du står opp om morgenen, for eksempel mens du venter på at dusjen skal bli varm, eller at kaffen skal bli klar.

Du forbrenner: 10 kalorier per minutt

2. Bøy mens du føner
Å føne håret tar ofte veeeldig lang tid. Hvorfor ikke utnytte denne tiden? Å gjøre knebøy er en enkel sak som også gir deg fastere rumpe og lår.

Du forbrenner: 70 kalorier per fem minutter

3. Tramp med føttene
Du trenger ikke lage trampeklapp, men ved å trampe tærne i gulvet mens du sitter ved skrivebordet forbrenner du mer mens du sitter i ro. Kjør 25 runder på hver fot.

Du forbrenner: 24-30 kalorier

4. Utnytt reklametiden
Lei av å se på reklame? Reklamen tar et betydelig antall minutter av tiden foran TV-skjermen. Hopp opp og gjør utfall mens du venter!

Du forbrenner: 70-90 kalorier

5. Dropp heisen, ta trappa
Hørt det før? Det er nettopp fordi det er en effektiv måte å få mer fysisk aktivitet inn i hverdagen på, noe de fleste trenger.

Du forbrenner: 10 kalorier per etasje

6. Kjøkkenbøy
Står du foran mikrobølgeovnen og venter på at maten skal bli varm? Gjør heller noen knebøy med ryggen mot veggen. Dette er dessuten en god øvelse hvis du sitter mye.

Du forbrenner: 12-15 kalorier per 30 sekunder

7. Chrunch før leggetid
Sett av fem minutter før du legger deg under dyna, og gjør sit-ups. Du vil ikke bare svi av kalorier - også magemusklene vil bli flotte.

Du forbrenner: 40 kalorier

8. Sov godt
En god natts søvn er viktig, og du forbrenner mange kalorier mens du sover. Dessuten blir du uthvilt og klar for en aktiv morgendag!

Du forbrenner: 60 kalorier per time

Hva tilsvarer kaloriene egenetlig? Side2 har laget en oversikt som gjør det lettere å sammenligne:

0 - 20 kalorier: En porsjon blandet salat, noen selleristenger, et kopp svart kaffe eller usøtet te

20 - 40 kalorier: En gulrot, en porsjon melon (100 -130 g), en klementin, et fiberknekkebrød (Fiberrik)

40 - 60 kalorier: Et eple, et knekkebrød (uten pålegg), en skive brunost, en rute melkesjokolade

60 - 80 kalorier: En kjeks, et knekkebrød med skinke, en lettyoghurt, et glass melk

80 - 100 kalorier: En banan, et glass juice, et knekkebrød med gulost, et glass tørr hvitvin

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere