RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik kan du spise mer ribbe

Sist oppdatert:
Setter du inn treningsstøtet nå tåler kroppen din mer juleribbe.

(SIDE2): Gleder du deg til jul og all den gode maten? Det bør du gjøre med god samvittighet. Særlig om du begynner å trene i dag. Mer muskler betyr nemlig at forbrenningen din skrus opp et par hakk.

Øker forbrenningen
Hvis du legger på deg et par kilo muskler, gir det en mulig reduksjon av kroppsfett på 6-7 kilo. For hver kilo muskler du legger på deg øker forbrenningen din med oppimot 90 kalorier.

Her er treningen for deg som vil opp i muskelmasse og vil spise all den gode julematen med god samvittighet.

Les også: Derfor får du hengerumpe

Les også: Slik brenner du mest fett

- Om du setter i gang treningen nå vil du kunne takle en stresset førjulstid og øke forbrenningen din slik at du kan kose deg litt ekstra i juletiden, sier personlig trener i Sats, Andreas Bakke.

- Jeg anbefaler en kombinasjon av styrke- og utholdenhetstrening. Stryketrening vil kunne gjøre at du får større muskelmasse, som igjen fører til økt hvileforbrenning. Utholdenhetstreningen har positive effekter på hjerte- og karsystemet. Begge deler vil gjøre deg mer rustet til å møte julestria. I desember er det også god kapasitet på treningsstudioene og det kan være en fin tid å komme i gang på.

Her er noen øvelser du kan prøve hjemme:

Da kan du kjøre push- ups og sit- ups som du vanligvis gjør og kjøpe deg en treningsstrikk ved siden av til øvrige øvelser som til armer, skuldre og rygg. Lær å bruke treningsstrikk

En treningsvideo kan også være en ok start.

Les saken: Kom i form hjemme

Hvis du er en skikkelig sofagris så er det allikevel mange måter å komme i form på. Selv foran TV-en.

Les saken: Treningstips for sofagriser

- Et enkelt tips er å presse seg selv til å drikke mer vann og «kjedelige» leskedrikker før jul, for så å kunne unne seg noe mer godt til jul. Hold deg også til mørk sjokolade og spis klementiner til jul, istedenfor for de verste kaloribombene, sier personlig trener Cornelis Elander.

- På treningsfronten kan du trene skuldre, som ved hjelp av en lav fettprosent kan gjøre at du ser mer trent ut enn du egentlig er, bare se på Brad Pitt. Det er også lurt å trene beina en del, da dette stimulerer til mer muskelvekst og at du, ved hjelp av f.eks. beinøvelsene knebøy og utfall, stimulerer mange andre muskelgrupper også, mener han.

Les hans blogg her.

Spar fettet
Når det gjelder matinntaket så kan du jo spare den feteste middagen til selv julaften og velge litt smart i mellomtiden. For eksempel på julebord.

- Ikke unngå å spise hele dagen før du skal på julebord fordi du tror du skal spare kaloriene til julebordet. Hvis du kommer sulten vil risikoen være større for at du spiser mer enn du burde og mer enn moderate mengder. Sørg for en normal dag med normale måltider, men dropp gjerne middagen hjemme den dagen, sier ernæringsfysiolog Camilla Andersen.

Les hele saken: Julebordets kaloribomber

Det er også mat du kan spise for å unngå for mye fett og heller bygge muskler. Som for eksempel egg og spinat.

Les saken: Mat som gir muskler

Les også: Unngå ekstra julevekt

LES MER HELSE HER

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere