RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik kommer du i gang

En ting er å komme med nyttårsforsetter; det er noe helt annet å holde dem.
Sist oppdatert:

(SIDE2): Det frister ofte mer med litt døsing foran TV-en enn en slitsom joggetur i regnet, og mange sliter med å finne motivasjonen til å trene.

Psykologen Marti E.Ford mener det ligger ren matematikk til grunn for motivasjon. Les mer om den nøkkelen her.

Enkle mål
Det gjelder ofte å ha oppnåelige og enkle mål, som ikke krever utstyr til mangfoldige tusen kroner. Hvis du får denne rutinen inn i hverdagen er du allerede et godt stykke på vei.

1. Gjem fjernkontrollen
For å komme deg ut må du kutte ned TV-tittingen. Hvis du gjemmer fjernkontrollen blir du ikke hele tiden fristet til å skru TV-en på, og det blir enklere å la vær. Det samme gjelder kontrollene til stereoannlegget.

2. Stå mens du snakker
Plasser telefonen et sted langt fra sofaen, slik at du står når du snakker. Da ligger du ikke og skravler uten å bevege deg. Samtalene blir også automatisk kortere, og telefonregningen mindre.

3. Vær kreativ
Prøv å finne måter å bevege deg på som går inn i de daglige rutinene. Bruk toalettet i andre etasje slik at du må gå i trappen, parker lengre fra utgangen, gå mest mulig når du skal gjøre ærender osv.

4. Tren mens du støvsuger
Gjør husarbeidet til trening ved å skru opp musikken og bevege deg mens du rengjør. Da blir det mye morsommere også, i alle fall hvis du har koordinasjonen til det.

5. Aktive alternativer
Du kan også inkludere venner i din lille treningsplan. Gå en tur i parken i stedet for på kino eller gå ut og danse i stedet for å sitte på en pub.

6. Litt trening ofte
Prøv å planlegg mellom 20 og 30 minutters fysisk aktivitet hver dag, eller de fleste dager. Alt fra å gå og svømme til hagearbeid.

7. Få deg en hobby
Og når du føler deg motivert nok kan du melde deg på en sport. Enten kan du ta opp igjen noe du likte å gjøre da du var mindre, lær deg å gjøre noe du liker å se på eller bare prøv noe nytt.

Les mer om helse og trening her

Les mer her

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere