RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Shutterstock)

Slik kontrollerer du søtsuget

Syv enkle tips for ikke å falle for fristelsen.

(SIDE2:) Dersom du er en av dem som alltid faller for fristelser kan disse rådene fra Women's Health være en redning:

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

Skap overkommelige mål
En grunn til at de fleste slankekurer går galt, er fordi det kan være vanskelig å jobbe mot langsiktige mål. Hvis du har en plan om å kontrollere matinntaket over det neste halvåret, virker en kaffe latte med krem som en uskyldig glipp.

For å unngå den tankegangen bør du heller velge å spise sunt for en tidsperiode du er helt sikker på at du klarer å overholde.

Det trenger ikke være mer enn et par dager i første omgang. Når du har klart målet starter du på nytt. Slik får du en ny giv for hver nye periode.

Finn meningsfull motivasjon
Dersom målet med dietten er å komme seg inn i et plagg du ikke har kledt tidligere, er det ikke sikkert du holder ut i det lange løp.

Et tiltak kan være å føre en dagbok hvor du beskriver hvordan kroppen forandrer seg i form av vekt, søvnkvalitet, mindre hodepiner og bedre hud.

En endring i livskvaliteten kan fungere som god motivasjon på veien.

LES OGSÅ: Sugen på noe søtt?

Ikke heng deg opp i bagateller
Kom du til å spise noe du ikke skulle? Ikke tenk på det. Prøv heller å peile deg inn på riktig retning igjen. Det ene måltidet kommer ikke til å ødelegge alt.

En regel kan være at for hvert måltid du jukser, må du spise minst fem sunne måltid på rad. Da spiser du riktig minst 80 prosent av tida.

Spis frokost
Hørt den før? Om du sover i seks til åtte timer og går rett på jobb uten frokost, går kroppen inn i sparemodus. Til slutt blir du overmannet av søtsuget, og sukker er ofte lett tilgjengelig i form av bakverk og andre raske karbohydrater. Det lar seg fikse i neste punkt på lista.

LES OGSÅ: Unngå å bli sukker-feit

Bytt ut maten du har i hyllene
Hvor mange ganger har du gått til butikken for å fylle søtsuget om kvelden? Antakelig ikke halvparten så mange ganger som du har raidet kjøleskapet.

Det er lettere å falle for fristelsen når den ligger og lurer på kjøkkenet, så sørg for å bli kvitt den.

Bytt ut søppelmaten med nøtter, mandler, frukt og grønnsaker. Gjør det samme på jobb.

Tenk som en biokjemiker
Kjeks laget med økologisk druejuice høres kanskje ut som noe yogainstruktøren din ville spist, men hun kommer nok ikke lettere inn i treningsbuksa av den grunn.

Usunn mat pakket inn i andre navn er fortsatt usunn. Naturlig søtstoff som honning får fortsatt blodsukkeret oppover.

Det er lov å skeie ut innimellom, men det er ingen grunn til å lure seg selv.

Ikke la deg lure
Er du sugen på noe godt selv om du spiste for en liten time siden? Tenk deg at du har favorittmaten foran deg og kjenn etter om du får lyst på. Hvis det ikke frister er du egentlig ikke sulten og bør heller finne på noe annet å gjøre.

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere