RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Scanpix)

Slik lader du batteriene

For mye arbeid, stress, påkjenning og belastninger kan føre til at du blir utbrent. Her er tips til forandringer som kan hjelpe deg.

I begrepet «utbrent» kan flere tilstander være det underliggende grunnlag. Mens noen trenger hvile, kan andre trenge forandring.

Begynner du å bruke mye psykiske krefter på arbeid eller følelsesmessige påkjenninger, kan du lade ut batteriene dine. Da trengs det forandringer for at du skal komme i form igjen.

For mye arbeid, stress, påkjenning og belastninger kan føre til at du blir utbrent. Men begrepet utbrent er ikke ensbestemt med en spesifikk tilstand. Det finnes flere forskjellige tilstander som alle kan få deg til å føle deg slien og tom.

 Siste artikler på Trim.no

Den fysiologiske forklaringen på tilstanden «utbrent»
Hjernen har et psykisk overskudd på samme måte som kroppens muskulatur har det. Når vi bruker hjernen til å tenke, fokusere og konsentrere oss, bruker vi av hjernen psykiske overskudd. Følelsesmessige belastninger påfører også forbruk av hjernen psykiske overskudd.

Dersom forbruket av ditt psykiske overskudd overstiger hastigheten som overskuddet under hvile bygges opp med, vil det psykiske overskuddet gradvis reduseres. På et gitt punkt vil det psykiske overskuddet være oppbrukt. På dette tidspunktet vil du føle deg sliten, uten krefter, og tankene dine vil bli negative les mer om automatiske tanker og energimekanisme i heftet Fysiologisk Psykologi. (Kan bestilles gratis på trim.no, se avd. " Hefter og programmer).

Du vil ikke ha psykiske krefter til å konsentrere deg skikkelig, du vil ikke føle mestring overfor arbeidsoppgaver og situasjoner der du tidligere har fungert fint. Enhver følelsesmessig belastning eller betydelige, bevisste bruk av hodet, vil få deg til å føle negativitet og ubehag.

Dersom dette er tilfelle for din psykiske utmattelse, så er det kun hvile som kan få deg på rett kjøl igjen. For at hjernen skal få hvile slik at den får anledning til å bygge opp sitt psykiske overskudd igjen, er du avhengig av at du klarer å koble ut, slappe av og ta det helt med ro.

Klarer du det, så tar det ikke mer enn 10-14 dager før hjernen igjen får et positivt overskudd. Dette vil gi seg utslag i at tankene dine blir positive igjen, og at du kan takle både bevisst bruk av hodet samt følelsemessige påkjenninger igjen.

Når du føler deg lenket til jobben din, da er livet ditt begynt å ligne frihetsberøvelse. Du bør prøve å se på noen positive endringer som kan gjøre deg fylt av ny optimisme og glede.

"Utbrent" - manglende glede
Men det er også mulig at du opplever en tomhet gjennom at du ikke lenger opplever noen glede i det du driver med. Arbeid eller fritid som tidligere hadde et innhold som ga deg noe tilbake i form av tilfredsstillelse og glede, slutter plutselig å gi deg noe.

Vi snakker da om en tilstand hvor du mister motivasjonen din og meningen med livet du lever. Dette kan gi seg utslag i tomhet, trøtthet og mangel på energi og tiltakslyst. Det er på det rene at hjernen i sine psykologiske funksjoner har et metningspunkt for opplevelser og inntrykk.

Hjernen har også en tilvenningsfunksjon. Det betyr at alle mennesker til enhver tid løper en fare for å bli mettet av det de holder på med. Enhver livssituasjon, arbeidssituasjon, vil kunne vokse til et punkt hvor vi regelrett blir lei. Tenk deg at du får en ny jobb. Nytt, spennende, uvant og utfordrende. Du står på og jobber som en helt. Det blir bare mer og mer morsomt. Men så begynner jobben å ikke være fullt så morsom lenger.

Du er blitt vant til den. Den er gammel, kjedelig og uten betydning. Men du bruker viljen og presser deg på jobben du ikke har lyst å gå til. Du blir mer og mer lei. Sånn arter psykisk overtrening seg. Hvordan bryte et slikt mønster?

Først av alt:

  • Pass på at du ikke jobber eller gjør for mye. Klarer du å begrense deg til et passe nivå, vil du kunne unngå å bli motivasjonsmessig utbrent.
  • Skap variasjon! Finn på nye ting og bryt noen av dine gamle vanemø nster.

Trist?
Depresjon kan være en selvoppholdende og selvforsterkende tilstand. På dette stillet trenger ikke hvile gjøre situasjonen noe bedre. Du må foreta deg noe som kan få deg ut av umuligheten.

Vedvarende depresjon
Depresjonen er en fysiologisk forandring og innstilling i hjernen som fargelegger hele din tilværelse. Både tankene og følelsene dine vil være negative.

Jeg snakker da om de såkalte automatiske tankene, tankene som kommer opp fra underbevisstheten din utenfor din bevisste, viljestyrte tankegang. En kan si at denne typen "utbrenthet" rommer mye det samme som vi ser i begrepet ovenfor, "manglende glede og motivasjon". For den samme tomheten vil oppleves, og det vil gi de samme følelsene og tankene.

Muligens vil en i begrepet "depresjon" finne noe mer dystre og mørke tanker og følelser. En kan muligens betrakte "manglende motivasjon" som en meget mild tilstand av depresjon. Men depresjonen er et resultat av psykologiske faktorer. Depresjonen opprettholdes av dine indre tanker og indre overbevisninger og opplevde sannheter om din egen håpløse, umulige eller vonde situasjon, opplevelser eller fortid.

Ofte vil depresjonen skille seg fra tidligere omtalte motivasjonsbrist, ved at motivasjonsbristen opprettholdes gjennom mangelen på glede, mens depresjonen opprettholdes gjennom indre overbevisninger om at situasjonen er håpløs og umulig å endre.

Derfor vil den med motivasjonsknekk kunne hvile seg i form igjen, mens den med depresjon er nødt til å bryte ut av tenkemåten og sin livsoppfatning, eller komme bort fra det minnet som forårsaker tapssituasjonen, for å komme til krefter. Vi snakker altså om minst tre forskjellige tilstander som kan bli diagnostisert som "utbrenthet".

Det er i seg selv et ganske ille ord på tilstanden etter mitt begrep. Jeg forbinder noe som er brent med noe som ikke kan bli til igjen. Det hadde vært meget mer passende å kalle disse tilstandene for "Utladet ". Flate batterier kan lades opp igjen og bli like bra. Sånn er det også med de her omtalte tilstander. Tas de på alvor, så er de kun midlertidige.

Relaterte saker på Trim.no
Motivasjon på topp!
Hyppigere forekomst av skader hos folk med dårlig selvfølelse
Tren deg til større selvsikkerhet
Motivasjon

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere