RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Crestock)

Slik lever du lenger

Sist oppdatert:
Vaner som forlenger, og forbedrer, livet.

(SIDE2): Mange av oss har faste rutiner. Det kan være alt fra at man tar den samme ruta til jobb, spiser frokost i favorittstolen eller har en fast rekkefølge for hva man sjekker når man logger seg på nett.

Men noen vaner er viktigere enn andre. Å legge til seg noen sunne vaner, og holde på dem, kan forlenge livet ditt med flere år. En sunn livsstil trenger ikke være vanskelig å oppnå når man gjør justeringene til en vanesak – og kvitter seg med uvanene.

Mer fra Side2. no: Sjekk forsiden nå

1. Gjør plass til trening
Ikke akkurat et revolusjonerende tips, men trening er rett og slett viktig. I tillegg til at regelmessig mosjon gir muskler, kondis og kan gjøre deg merkbart slankere – alle faktorer mange vil anse som viktig for velvære – kan det legge flere år til livets lengde. Daglig trening vil for mange være umulig å få til, men å bevege seg så mye man kan hver dag vil ha positiv effekt. Et klassisk tips er å ta trappene i stedet for heisen. Et annet kan være å gå av trikken et par stopp før du må, og gå resten av veien.

2. Spis en sunn frokost
Forskning har vist at folk som spiser et måltid tidlig om morgenen minsker risikoen for å bli overvektige og få diabetes, i forhold til dem som ikke gjør det. Ikke nok med det, men frokostspising vil gjøre dagen din enklere ettersom du fungerer bedre når du er mett. For å få full uttelling for å spise frokost bør du spise et måltid med karbohydrater, protein og litt fett. Du bør også variere innholdet for å få nok næring.

3. Sov!
En konklusjon som trekkes fra en rekke studier laget det siste tiåret viser at mangel på kvalitetssøvn kan forkorte livet. Timeantallet kan variere fra person til person, men å få mindre enn syv timers søvn i løpet av døgnet øker faktisk risikoen for kreft, hjertesykdommer, diabetes og overvektighet. Ettersom stress og angst heller ikke er bra for deg vil også en viss mengde avslapning være viktig. Å gi seg tid til å slappe litt av kan også hjelpe deg i å sove bedre.

4. Puss tennene
Og bruk tanntråd! Ifølge legen og forfatteren Michael Roizen kan dette legge til hele seks år til livet ditt. Uansett om du tror på det eller ei er god munnhygiene greit å ha. Ved å pusse og bruke tanntråd får man vekk bakteriene som kan føre til tannkjøttsykdommer som gingivitt og periodontitt, som igjen kan føre til at arterier innsnevres.

5. Hold kontakt med venner
Sosialisering gjør livet ditt bedre, og mange av oss vil ikke kunne se for seg et liv uten venner. I tillegg vil det å ha forskjellige mennesker i livet ditt bidra med langt mer enn du tenker over. De vil mest sannsynlig oppfordre deg til å dra til legen når du trenger det, for eksempel. Verdien av emosjonell støtte skal en heller ikke undervurdere, da det kan hjelpe oss å unngå depresjon og angst. Slike småting til forlenge livet ditt og så er det jo hyggelig, da.

6. Drikk, drikk, drikk
Kroppene våre består av omtrent 70 prosent vann, så det er neppe overraskende at det å holde seg hydrert er essensielt for å holde på helsa. Vann regulerer kroppstemperaturen, beskytter organene våre og transporterer oksygen til cellene våre. At du skal drikke åtte glass daglig er en vanlig regel, men behovet for vann varierer etter vekt, aktivitetsnivå og klimaet du er i. Uansett bør du, mest sannsynlig, drikke mer enn du gjør til vanlig.

(Kilde: AskMen)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere