RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Guro Holmene (Mediehuset Nettavisen)

Slik lures du når du handler

Sist oppdatert:
Maria er 131 centimeter høy – det benytter matbutikkene seg av.

(SIDE2:) Maria Schei Fronth (9) er 131 centimeter høy. Det er akkurat i ansiktshøyde til muffins, godteri og sukkerrike frokostblandinger.

- Butikkene har sine triks, sier Forbrukerrådet.

De ønsker sukkerfrie kasser, og advarer mot hvordan foreldre lar seg lure når de handler i butikk. Det er langt ifra tilfeldig hvor varer plasseres, eller hvordan produktene ser ut.

- Mer aggressivt salg
Fagdirektør for mat og handel i Fobrukerrådet, Gunstein Instefjord, opplyser til Side2 at de har hatt en bredere avtale med matforretningen som innebefatter produkter i kassaområdet. Målet var sukkerfrie kasser.

Fagdirektøren sier at avtalen har vært frivillig, men Forbrukerrådet ser nå at gamle vaner er på vei tilbake i butikkene – det vil si at usunne varer frister ved kassaapparatene.

- Forbrukerrådet utarbeidet retningslinjer sammen med handels- og næringslivet for en mer ansvarlig markedsføring av usunne produkter. Retningslinjene var basert på frivillighet. Et problem var at mange ikke ble med i ordningen, i tillegg til at det var vanskelig å kontrollere at retningslinjene ble fulgt.

- Vi ser nå at det er en tendens til mer aggressivt salg. Det gjelder ikke bare ved kassen, men at varer også plasseres i barnehøyde. Vi er tilbake i gamle vaner, og jeg vil si at det på noen områder er blitt verre enn tidligere.

Kassene er verstinger
Forbrukerrådet reagerer spesielt på markedsføring av usunne matvarer, og produkter rettet mot barn og unge. De støtter derfor at dette nå må reguleres. Forbrukerrådet ønsker også at hylleplassering blir regulert, og at butikkene innfører sukkerfrie kasser.

Instefjord mener nemlig at de største problemene i butikkene er usunne varer plassert ved kassen, varer som settes i barnehøyde, og emballasje som er laget for å friste barn. Det vil si for eksempel frokostblandinger og annet i sterke farger med dyremotiver.

- Et eksempel er Sprett-yoghurten fra Tine hvor barn kan skrive på navnet sitt på boksen. Den inneholder mye sukker, og er i tillegg plassert i barnehøyde.

- Vi ser også at såkalt bundling i form av «ta tre, betal for to» ofte gjelder usunne varer. For eksempel boller og muffins.

Brus først - pastiller sist
Når Side2 tar med 9-åringen Maria i et knippe tilfeldige matbutikker i Oslo, er det tydelig at mange av de usunne matvarene er plassert i hennes øyesyn.

- Jeg synes det er vanskelig å si noe om hva jeg får lyst på når jeg er i matbutikkene, for alle er bygget opp så forskjellig. Noen ganger ser jeg frukt og drikke først, og det siste jeg legger merke til når jeg går ut av butikken, er blader, pastiller og aviser.

- Mange triks
Instefjord påpeker at det ikke er tilfeldig hvordan varene plasseres i butikk.

- Det finnes nok av triks. Jeg ønsker ikke å gå inn på enkelte butikker, og kjedene er bygd opp ulikt. Men det er generelt vanskelig å gå gjennom en butikk uten at du må gjennom godteriavdelingen. Butikker ønsker å selge. Det er deres jobb. Men vår rolle er at det skal være enkelt for forbrukeren å gjøre sunne valg.

Instefjord understreker at det er behov for å endre fristelsene i butikkene på grunn av helsen til den norske befolkningen, og da spesielt barn.

- Det er grunn til bekymring på grunn av helsen. Vi ser en negativ utvikling når det gjelder overvekt. I dag er 22 prosent av jenter som går i 3. klasse overvektige, og 17 prosent av guttene. Det er bekymringsfullt.

Hvor ofte handler du?
Dette kan også settes i sammenheng med nordmenns handlevaner. Fobrukerrådet opplyser at vi her hjemme går mye i butikken.

- Vi handler ofte i forhold til i mange andre land. Mange går i butikken daglig, eller flere ganger i uken. Mange bruker også butikken som handleliste. Kommer man i butikken trøtt, sliten og sulten, så er man også mer påvirkelig for fristelser. Mange kan tjene på å planlegge innkjøpene mer, og gjerne ta hovedinnkjøpet en gang i uken. Det er både penger og tid å spare på det.

Forbrukerrådet nevner flere tiltak for at det skal bli enklere for foreldre å ta sunnere valg:

- Vi ønsker generelt et bedre utvalg av frukt og grønt. Jevnt over har butikker et forbedringspotensial når det gjelder dette.

- Det bør også være enklere å velge mellom kvalitet og hurtigmat, og også å velge sunt. Nøkkelhullsmerket er her en nyttig veileder.

- Markedsføring av usunne varer må reguleres, inkludert hylleplassering.

- Vi oppfordrer butikkene til å innføre sukkerfrie kasser. Det vil si at foreldre ikke utsettes for press ved kassen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere