RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik påvirker maten huden din

Sist oppdatert:
Klinisk ernæringsfysiolog og kjendisenes ernæringsekspert Tina Hamelten forklarer hva kostholdet har å si for utseende.

(SIDE2): På grunn av taushetsplikt kan hun forståelig nok ikke nevne navn, men flere norske kjendiser får råd og har Tina som sin ernæringsekspert. Nå forteller hun deg hvordan ditt kosthold påvirker huden din.

Følg Side2 på Facebook - klikk her!

Vises i huden

- Det du spiser påvirker absolutt huden, men det er viktig å huske på at alt handler om balanse, forteller Tina Hamelten til Side2. Hun arbeider som klinisk ernæringsfysiolog og driver også nettsiden ernæringforalle.no.

- For lite C-vitamin gir mer rynker. Det samme gjelder om du får i deg for lite proteiner. Får du i deg for lite sink kan dette gjøre at sår i huden gror saktere. Har du sprekker i munnviken kan dette tyde på for lite B-vitamin, forteller Tina.

- Er du allergisk mot ulike matvarer så finnes det alltid alternativer, det gjelder å forandre tankemåte og vaner, forklarer hun.

LES OGSÅ: Stemmer matmytene?

Viktige fettsyrer

- Hvis kroppen din ikke har det bra vises dette også på huden, mener ernæringsfysiologen. Frø og nøtter, grønn te og solbær er noen av matvarene hun nevner for å opprettholde en sunn og frisk hud.

Tina fortsetter med å forklare at omega-3 og omega-6 fettsyrer er kjempeviktige for huden og fås fra nøtter og frø i tillegg til at fet fisk er kilde til omega-3.

- Disse fettsyrene kalles essensielle fettsyrer. Kroppen må ha dem, men vi klarer ikke å lage de selv og må få dem via maten. De inngår i cellemembranene og påvirker funksjonene til cellene.

Omega-3 fettsyrer bidrar til å dempe betennelser noe som også huden kan nyte godt av.

- Folk må ikke være så redd fett fra gode kilder, men heller kutte ned på de raske karbohydratene slik at huden får det bedre samtidig som vekten lettere holdes stabil, opplyser ernæringseksperten.

Kostholdet påvirker også aldringstegnene i huden.

- Når man er ung bygges ting opp raskere enn ting brytes ned, mens når man blir eldre tar det lengre tid å bygge opp ting som har blitt ødelagt. Et riktig kosthold kan bremse denne prosessen, sier Tina.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Mer frukt og grønt
Tina oppfordrer alle til å spise mer frukt og grønt, særlig mer grønnsaker. Hun sier også at folk bør tenke på hva slags juice de drikker.

- Drikk gjerne juice, men velg ren juice. Tenk på hva det inneholder og velg juice som ikke er tilsatt sukker, forklarer ernæringsfysiologen. Står det «nektar» eller «drikk» på flasken eller kartongen er ikke dette ren fruktjuice.

Egne erfaringer

- Jeg er jo heller ikke helt sukkerfri, men mye sukker i kostholdet påvirker helt klart huden.

Tina forklarer at dette er fordi glukose (sukker) bidrar til kryssbinding av bindevevsproteiner i lærhuden. Dette gjør at bindevevsproteinene mister elastisitet og styrke. Dette gjelder ikke bare de som spiser godteri og sjokolade, det har nemlig også samme effekt om du ofte har høyt blodsukker.

Til slutt forteller Tina om sin egne positive forandringer i huden da hun gjorde noen endringer i sitt eget kosthold for drøyt ti år siden.

- Jeg begynte å spise mye belgfrukter, frukt, grønnsaker og helkorn. De sorte prikkene på nesen forsvant og jeg fikk mindre riller i neglene, forteller hun.

Ernæringsfysiologen presiserer at det tok flere uker før hun så disse forandringene og mener det er viktig at folk ikke forventer eventuelle endringer i løpet av bare noen få dager.

Mer fra Side2.no: Sjekk forsiden nå

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere