RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Ørjan Ekanger
Ørjan Ekanger Foto: Kjetil Mæland (Nettavisen)

Slik redder han deg ut av gjeldskrisa

Sist oppdatert:
- Hadde det ikke vært for Ørjan, hadde jeg ikke vært her i dag, sier gjeldsoffer til Nettavisen.

Nettavisen har den siste måneden skrevet om en rekke personer som har kommet i stor gjeldskrise som følge av offentlige krav.

Ørjan Ekanger ble redningen for et av gjeldsofrene som Nettavisen tidligere har skrevet om. Mannen i 40-årene har en godt betalt stilling og mye ansvar, men han har en stor frykt for konvolutter. Spesielt konvoluttene fra skattemyndighetene som han skyldte penger.

Mannen har gått gjennom mange års gjeldshelvete fordi han ikke leverte selvangivelsen.

Les: - Straffen hadde blitt mindre hvis jeg hadde skutt noen

- Det var jo en spesiell sak. Her hadde du en i utgangspunktet ressurssterk person med økonomisk ansvar i jobben, så klarer han ikke å åpne konvoluttene selv, sier økonomisk rådgiver Ørjan Ekanger i Oslo kommune.

Fase 1
Ekanger forteller at han og de to kollegene i Sagene hjelper rundt 400 mennesker hvert år.

Den første oppgaven er å få en oversikt over gjelden som personen har, og få kontroll på regninger og eventuelle brev fra namsmann og særnamsmenn som vil trekke i lønna.

- Lønnstrekk er et virkemiddel som kreditorene må ha muligheter til. Hos oss er stans at feilaktige trekk noe vi gjør daglig. For den enkelte som får for høye trekk kan det bety at de ikke klarer å betale husleie og strømregning. Får de ikke ordnet trekkene kan det i verste fall ende med stenging av strøm og utkastelse, sier Ekanger.

Fase 2
Ekanger hjelper skyldnere med en langsiktig løsning på problemet.

- Vi kan vi dele dem opp i to kategorier: De med betjeningsevne og de uten. Mange vi har kontakt med har en så lav inntekt at den bare dekker livsopphold og boutgifter. For denne gruppen vil det meste av gjelden bli umulig å nedbetale hvis ikke inntekten kan økes, sier han.

Ekanger lager forslag til gjeldsordning med kreditorene og deltar i forhandlingene. Han sier at private kreditorer ofte er enklere å forhandle med fordi disse ofte reduserer kravene mot at gjelden blir gjort opp med en gang. Slik er ikke statlige kreditorer.

- Nei, de måler et kontantoppgjør opp mot hva de kan få på lang sikt, sier Ekanger.

Fase 3
Hvis kreditorene ikke går med på oppgjør eller nedbetalingsavtaler, vil Ekanger hjelpe til å søke om gjeldsordning hvis vilkårene for dette er oppfylt. De siste årene har antall nordmenn på gjeldsordning økt kraftig.

Les: Norge får flere gjeldsofre

En gjeldsordning innebærer som regel at man lever på statens livsoppholdssats pluss boligkostnader i fem år. Etter dette er man gjeldsfri.

NAV opprettet i 2009 telefontjenesten 800GJELD (telefonnummer 80045353) for deg som trenger hjelp.

Den største fella
Ekanger sier at regel nummer 1 for ikke å komme i økonomisk uføre, er å unngå forbrukslån.

- Med renter opp mot 25 til 30 prosent effektiv rente blir dette ofte dyrt, sier Ekanger.

Denne helgen skrev Nettavisen om forbrukerombudet som forteller om renter på over 50 prosent, og at man nå ønsker et rentetak i Norge.

- Det er altfor enkelt å få kreditt. Enkelte personer ser vi får tatt opp det ene kredittlånet etter det andre. Trolig oppgir skyldneren ikke alltid hvor mye gjeld de har, hvilket de er pliktig til. På den andre siden er kredittvurderingen fra bankene ofte mangelfull. Jeg har ofte undret meg på hvorfor låneinstitusjonene ikke krever at skyldneren leverer selvangivelsen. Svaret er sannsynligvis at det er så mange som klarer å betjene disse dyre lånene, at det oppveier de tapene bankene får, sier han.

Ikke godt nok tilbud
Norske kommuner er pliktige å gi et slikt tilbud, men det er langt fra noen selvfølge. Nettavisen har vært i kontakt med flere personer som forteller at de ikke får hjelp i sine kommuner.

- Jeg vil gjerne gjøre opp for meg, men jeg trenger hjelp. Det eneste rådgiveren i kommunen gjør er å sette opp en oversikt over kreditorer i et regneark. Det klarer jeg selv, sier en mann til Nettavisen.

Fylkesmannen i Hordaland gjorde i 2010 tilsyn med gjeldsrådgivningen i fem av fylkets kommuner. Sund og Os hadde ikke tilfreddstillende gjeldrådgivning. Laksevåg startet opp rådgivning etter at tilsyn ble varslet, mens Austrheim og Bømlo hadde gode tilbud. Det er ukjent hvordan forholdene er andre steder i landet fordi det ikke er gjort tilsvarende tilsyn.

I tillegg er kapasiteten sprengt mange steder, og mange opplever lange køer for å få hjelp.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere