RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Thinkstock/Illustrasjon)

Slik ser du bra ut i bikini

Sist oppdatert:
Og det finnes en del knep som ikke innebærer trening.

(SIDE2:) Selv om ikke det har vært det beste strandværet her hjemme, er vi midt i bikinisesongen.

Uansett om man kaster klærne i utlandet, eller på norske strender – ønsker de fleste av oss å føle seg vel i bikini.

Her er noen triks for å føle seg mer vel med lite klær på kroppen, ifølge WebMD.

Holdning:
Holdningen din har mye å si for hvordan du ser ut – også i bikini. God holdning er den raskeste og enkleste måten du kan se bedre ut, og du kan se flere kilo tynnere ut i favorittbikinien. Krummer du kroppen mister du mye av høyden din, og magen ser rundere ut. Tren på å holde ryggen rett, og skuldrene bakover. Fordel vekten jevnt på begge hoftene. Dette gjelder også når du sitter.

Beveg deg:
Du skal selvsagt sette i gang i god tid før sommeren for å oppnå den såkalte drømmekroppen, men selv om vi er godt ut i juli, er det ikke for sent å trene. Forfatter Pamela Peeke har skrevet boken Body for Life for Wome, og hun slår et slag for push ups.

- Push ups er min favorittøvelse. Det er fordi du bruker flere muskelgrupper på en gang, som blant annet biceps, triceps, deltoid og mage.

Knebøy:
Når det gjelder rumpe og lår, så anbefaler Peeke knebøy. Hvis du ikke er erfaren med øvelsen, kan du lettere gjøre den mot en vegg, eller bøye deg ned mot en ball eller late som du setter deg på en usynlig stol. Hold føttene i skulderbredde. Hold stempel i magen, og ryggen rett. Når du blir sterkere kan du holde manualer i hendene. Begynn med tre runder, og seks til 12 repetisjoner.

Hele kroppen i aktivitet:
Roing er god trening både for armer og rygg. Har du båt der du ferierer, kan du både sole deg og trene samtidig mens du ror deg en tur. Men er du på treningssenter, trenger du motstand og kan enten bruke en romaskin, eller strikk. Sitt med knærne litt bøyd, og ryggen loddrett. Len deg forsiktig framover og ta tak i strikken, og pust ut når du trekker bakover. Gjør to til tre sett med seks til 12 repetisjoner.

Mat:
Kutt kalorier. Ønsker du en smalere midje på sommeren, bør du prøve å redusere inntaket av de verste sommerfristelsene som for eksempel godteri, is og alkohol. Du kan trene så mye du vil, men fremdeles ha en mage, med mindre du kutter ned på kaloriene, påpeker Peeke.

- Dropp potetgullet og velg heller frukt, gå for grønnsaker istedenfor pommes frites. Reduser også inntaket av hvitt brød, pasta, rise og sukker.

- Fyll på med protein. Får du i deg nok proteiner og fiber, vil du føle deg mett lenger, og du vil føle deg bedre.

- Når du spiser salat kan du gjerne begrense inntaket av dressinger, olje, ost og for eksempel inneholde som baconbiter.

Kutt saltet:
Salt gjør at du blir opplåst. Det er ikke ideelt om du skal hoppe i bikinien, mener Peeke. Kutt ned på saltet, og spis fersk mat istedenfor hermetisert. Du kan også unngå oppblåsthet ved å spise mindre måltider utover dagen.

Ikke tenk på andre
Forfatteren påpeker også i sin bok at du ikke skal strekke deg etter modeller, og kvinner i magasiner. Streb etter fremgang, ikke det perfekte, understreker hun. Sammenlign deg selv med hvordan du så ut for en måned siden, ikke sammenlign deg med andre. Unngå urealistiske mål, og belønn deg selv når du har klart å gjøre sunne livsstilsendringer.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere