RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik sover du bedre

Sist oppdatert:
Vi gir deg tips til hvordan du kan få den søvnen du trenger. Vet du nok om soving og helse? Test deg selv her!

(BiipMag): Har søvn og helse noen sammenheng? Vet du hvor mange timer søvn du trenger? Har søvn noe å si for vekten? Les påstandene nedenfor og vurdér ditt synspunkt.

LES OGSÅ: Gå og legg deg!

Sant eller usant? Test deg selv!
1. Fem timers søvn hver natt er bra nok.

2. Det er greit å sove mindre i løpet av skoleuka så lenge du tar igjen søvnen i helgene.

3. Effektene av søvnmangel er kortvarige (for eksempel mørkhet under øynene) og har ingen effekt på helsen på lang sikt.

4. Å drikke koffein tidlig på kvelden har ingen effekt på søvnen

5. Å ha TV eller datamaskin på soverommet har heller ingen effekt

6. Mengden med søvn har ingenting å gjøre med vekten min, kroniske smerter eller helse generelt

Har du svart «sant» på to eller flere spørsmål bør du vurdere å gjøre noen endringer for å få en god natts søvn og ivareta god helse.

Har du søvnproblemer? Har du prøvd å endre dårlige sovevaner? Kommentér nederst.

Les også:
Hvorfor sover vi?
Mobilen gir søvntrøbbel
Bli vakker mens du sover

Hva sier ekspertene?
Ekspertene foreslår at de fleste mennesker trenger mellom syv og ni timers søvn hver natt, men dette gjelder ikke absolutt alle. Noen mennesker trenger bare seks timers søvn, mens de som er mer aktive eller har en sykdom trenger muligens mer søvn.

Hvordan vet du at du får nok søvn?
De som har søvnmangel har ofte mørkhet under øynene, uforutsigbart humør, føler seg slappe, har vanskeligheter med konsentrasjon og svakt immunforsvar. Lite søvn svekker evnen til å gjøre oppgaver som involverer hukommelse, læring og logisk resonering. Dette kan føre til at man presterer dårligere på skolen og får dårligere forhold hjemme. Mangel på søvn har også blitt koblet til større risiko for diabetes, høyt blodtrykk, vektøkning, hjertesykdom og depresjon, for å nevne noe.

Men hva om du går tidlig til sengs med en god intensjon om å få de syv til ni timene du trenger med søvn, men bare blir liggende våken og se på klokka?

Her er noen tips du kan gjøre for å bedre søvnen:

1. Unngå å se på TV før du legger deg, og spesielt når du er i senga
Senga skal brukes til kun to ting: soving og romanse, ikke «Frustrerte fruer» eller fotball. Undersøkelser viser at de som hadde mest søvnforstyrrelser hadde TV på soverommet og brukte TV-en til å sovne.

2. Prøv ulike puter og madrasser
Det er skremmende å tenke på hvor lenge noen av oss har sovet på den samme puta og madrassen. Gir madrassen den støtten du liker? Våkner du med vond rygg? Sover du bedre eller verre når du sover hjemmefra? Disse spørsmålene bør du stille deg selv og slik finne ut om madrassen din saboterer den gode søvnen din. Kanskje er det ikke mer som skal til enn å bytte ut den gamle puta med en nyere og «freshere» versjon med høyere kvalitet.

3. Unngå koffein sent på dagen
Dette har du nok hørt før, men visste du at en liten porsjon med koffein, selv 10 til 12 timer før sengetid, kan føre til søvnproblemer. Prøv også å eliminere te, brus og til og med sjokolade og se om søvnen forbedres.

4. Hør på avslappende musikk
Å etablere en avslappende sengetid-rutine ved å for eksempel høre på musikk kan være akkurat det du trenger for å signalisere til kroppen at det er sengetid. Slå av lysene og sett på favorittballadene. Dette hjelper deg og kroppen din til å slappe av og forberede seg på en fredfull natt.

5. Prøv meditasjon og yoga
Etter en actionfylt dag trenger hjernen og kroppen din å kvitte seg med alt stresset før du kan legge deg for å sove. Prøv å lag et ritual for sengetid, for eksempel ta et beroligende bad, meditér eller gjør noen yogaøvelser. Prøv å gjør dette ritualet på samme måte, på samme sted og til samme tid hver kveld. Repetisjonen vil innstille tankene og kroppen på at det er tid for å slappe av og sove.

6. Til ingen hjelp?
For mange kan tipsene ovenfor hjelpe, men det er ofte ikke nok. Hvis du er en av dem som virkelig har vanskeligheter med å sove kan det hende du vil prøve sovepiller, men vær klar over at disse ikke bør tas over lengre tid og kan ha risikable bivirkninger. Sjekk derfor nøye beskrivelsen på pakningen. Det finnes også sovehjelp av naturlige ingredienser som kan være et bedre alternativ.

(Kilde: Sheknows.com)

Siste fra BiipMag: Gå til forsiden her.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere