RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik sover du bedre

Sist oppdatert:
Det er mange faktorer som påvirker sovekvaliteten din. Her er hva du bør tenke på.

(SIDE2): Soverommet er sted for hvile og innhenting av energi. Selv om trender påvirker våre valg også på soverommet, er det andre elementer som bør spiller like stor rolle når du innreder. I alle fall om du er interessert i å sove godt om natten.

Eva Engemobakken har utdannelse innen interiør, og jobber som markedsansvarlig ved Tempur. Hun mener sengen er det viktigste på soverommet.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå !

Støtte og komfort
- Sengens lengde skal som minimum være kroppens høyde pluss 20 cm. En enkeltseng bør ikke være mindre enn 90 cm bred, og en dobbeltseng bør ikke være mindre enn 160 cm bred. Kjøp madrass, hodepute, sengebunn og sengetøy av god kvalitet. Velg en madrass som gir nok støtte og komfort, samtidig som den føles myk og behagelig mot kroppen, anbefaler Engemobakken.

Hun mener en madrass med trykkavlastende kvaliteter kan gi deg en mer stabil søvn om natten.

(artikkelen fortsetter under bildet)

- Kjøper man en madrass som er trykkavlastende vil man opprettholde blodsirkulasjonen, og dermed ha mindre behov for å snu seg om natten. Når man snur seg mindre våkner man mindre opp fra den dype søvnen, og man får mer kvalitetssøvn, sier hun.

- Unngå trekk
Men det er ikke bare sengen som påvirker kvaliteten på søvnen.

- Man bør ikke plassere sengen rett under et vindu på grunn av trekk. Det bør også være plass på hver side av sengen pluss i fotenden. Dette er det ideelle og det er som regel litt komplisert i små leiligheter. Det viktigste er at det er plass minst ved en langende og en kortende, opplyser Engemobakken.

- Rot forstyrrer
Rot skaper uro, og bør ifølge sengeeksperten unngås for enhver pris.

- Dette rommet skal være et sted hvor man lader batteriene til å tåle en ny dagsøkt, og rot skaper uro og ubalanse i sjelen. Innred slik at du har mulighet til å gjemme rotet ditt bort i skuffer og skap, sier hun.

TV bør heller ikke få adgang til soverommet da det kan ha en negativ effekt på både sexlivet og nattesøvnen, informerer Engemobakken.

- Dette er drepen på ethvert sexliv, og med alle lydene og lyset et slikt apparat sender ut hjelper det ikke til å forberede kroppen mot en god nattesøvn, informerer Engemobakken.

Skap, kommoder og diverse oppbevaringsmuligheter bør være tilpasset rommet slik at dører og skuffer lett lar seg åpne. På små soverom anbefaler Engemobakken at man bruker hyller på veggene.

Hvordan vet man at man får nok søvn?

- Det gjennomsnittlige søvnbehov for en voksen person er sju-åtte timer. Etter 50-årsalderen faller det gjennomsnittlige søvnbehovet ofte til under seks timer. Hvis du føler deg godt tilpass og uthvilt om dagen får du tilstrekkelig søvn om natten.

Slik forbereder du kroppen
Å forberede kroppen for søvn kan være et tips til de som har problemer med å sovne.

- Det er en god idé å utvikle et fast ritual ved sengetid, for eksempel å lese eller lytte til musikk, så kroppen blir forberedt på å slappe av om natten. Støy og for mye lys kan forstyrre din søvn, så det er viktig å sørge for at det er mørkt og rolig i soverommet. Velg gardiner som blender godt. Luft godt ut i rommet før du går i seng. Det gir en friskere luft og sikrer en korrekt luftfuktighet, informerer Engemobakken og understreker at soverommet bør være et sted hvor man hviler og slapper av, og at den ideelle romtemperatur er 18 grader.

Fargevalg
Også fargene kan ha innvirkning på hvordan du opplever din egen sovekvalitet, og Engemobakken har tipsene.

- Det er mange filosofier om hva som er «riktige farger» på soverommet, men en fellesregel er å velge lyse og delikate farger. Feng shui fra Østen sier at man skal bruke farger fra hudens fargeskala. Om man velger kalde eller varme farger avhenger av lyset i selve rommet. Det ideelle er et sør-østvendt soverom, da vil man få morgensolen og en god døgnrytme i samspill med dagslyset. Men et soverom skal jo være svalt og et sted for avslapning, så velg en farge som virker beroligende på deg, avslutter Engemobakken.

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere