RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik sover du bedre

Det er ikke alltid like lett å sovne. Spesielt etter en ferie eller en helg sliter mange med å falle i søvn. Her er noen tips for å komme lettere inn i drømmenes verden.

Mange som lider av søvnløshet, bruker medikamenter som hjelp. Dette er ikke det beste alternativet.

Naturlig søvn er sunnere en medisinsk søvn. Etter å ha tatt sovepiller, føler folk seg ofte groggy når de våkner. Folk som sovner naturlig våkner oftere mer opplagt.

Her har du fem tips for en god natts søvn:

1.) Forbered deg på søvnen ved å slappe ordentlig av før du legger deg. Gjør bare rolige aktiviteter. Unngå høy musikk og TV. Skru ned lysene. Lese, yoga og meditasjon kan hjelpe deg i forberedelsen for å sove.

2.) Ha en fast rutine. Legg deg og stå opp omtrent samtidig hver dag. Da vil kroppen bli vant til rutinen og bli bedre forberedt på å sove ved leggetid. Pass på at soverommet er kjølig og komfortabelt.

3.) Hvis du bruker et kvarter på å snu deg fram og tilbake, bør du gå ut av senga og gjøre noe avslappende, som å lese. Ved å bli i senga mens du er våken, gjør deg bare enda mer oppmerksom på at du ikke greier å sovne.

4.) Trening kan hjelpe deg til å sove bedre, men bare hvis du trener til riktig tid. Den beste tiden å trene på, er om morgenen. Trener du sent på dagen kan det påvirke søvnløsheten. Dette fordi trening skaper økt kroppsenergi.

5.) Ikke spis store måltider før du legger deg og ikke få i deg koffein på kvelden. Ikke røyk. Alkohol kan også skade muligheten for å sovne.

Hvis man ikke sover nok, kan det skade hukommelsen, skape depresjoner og gjøre deg mer mottakelig for sykdommer. Dersom søvnløsheten fortsetter i mer enn en måned selv om du har sunne søvnmønster, bør du gå til lege.

Siste saker på Mozon:
Smertestillende kan gi schizofreni
Fancy linser kan true synet
Slanking for slubberter
Styrk hjertet med hvitløk
Klart for ansiktsbytte

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere