RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Knut Falch (Scanpix)

Slik sparer du drivstoff

Sist oppdatert:
Det finnes mange måter å spare penger på.

Bensin- og dieselprisene har gått til værs de siste dagene, og på mandag formiddag kunne vi se en prisoppgang på langt over en krone per liter.

Når prisen er godt over 14 kroner literen for 95 blyfri, kan det lønne seg å ha noen triks i bakhånd. Både for å spare på innkjøpet og forbruket.

På mange bensinstasjoner varierer prisene gjennom uken, og særlig i tettbefolkede strøk følger de et ukentlig mønster.

For den som knekker koden, kan det være penger å spare. Drivstoff er ikke den økonomisk viktigste faktoren i bilholdet, men det kan bli tusenlapper av dette. Prisene varierer nemlig ofte med rundt en krone literen.

I en rapport skriver Konkurransetilsynet at "en stadig større del av bensinhandelen skjer på søndager og mandager, før prisen går opp igjen".

For mange har det vært kjent at drivstoffprisene er lave søndag kveld. Men de er gjerne like lave mandag morgen og formiddag. Frem til i tolvtiden. Da vil du ofte se at de skrus kraftig opp igjen.

Les også:

Bilvalg teller
Naturlig spiller også hva slags bil du kjører rundt i også inn på drivstoffregningen. Det er imidlertid ikke slik at biler med store motorer nødvendigvis bruker så mye mer enn biler med lav effekt.

Vi kjører alle våre testbiler gjennom en fast testrunde for å måle forbruk, og i fjor var det en rekke biler som overrasket oss positivt.

Blant dem var den voldsomme luksusbilen Audi A8 med en 4,2-liters dieselåtter under panseret og firehjulsdrift. Den brukte ikke mer enn 0,69 l/mil – noe som tilsvarer forbruket til en småtørst kompakt-SUV med tolitersdiesel.

Også BMW 320d var nøysom gjennom vår testrunde. En sportslig sedan med 163 hester er nok ikke det første man tenker på når noen nevner miljøbil, men 320d klarte seg med 0,47 l/mil.

Ikke overraskende var det småbilene som var aller gjerrigst gjennom forbruksrunden. Mini One D endte opp med fjorårets laveste forbruk, da den ikke brukte mer enn 0,39 l/mil. På de neste plasseringene finner du Peugeot 207 99g og Volkswagen Golf 1,6 TDI BMT.

I andre enden av skalaen finner du derimot superbilene Audi R8 V10 og Mercedes SLS AMG samt terrengbilen Toyota LandCruiser.

Kjørestil er også viktig
For en stund siden gjennomførte Vi Menn Bil en test av kjørestiler. Da fikk tre sjåfører utdelt hver sin Volkswagen Golf og de skulle ha hver sin kjørestil gjennom en 350 kilometer lang testrunde.

Den første sjåføren skulle kjøre økonomisk, med kunnskaper han hadde lært på Ecodrive-kurs i bakhodet. Nummer to skulle ha en jevn, men normal kjørestil, og sistemann fikk beskjed om å kjøre uøkonomisk. Ikke nødvendigvis fort, men rykkete og ujevnt.

Resultatet av denne testen viste at kjørestilen har utrolig mye å si for forbruket. Sparesjåføren brukte 14,4 liter diesel på de 35 milene. Normalsjåføren endte opp med et forbruk som var snaut ti prosent høyere.

Den store forskjellen var imidlertid mellom den uøkonomiske og sparekjøreren. Forskjellen i forbruk var på hele 56 prosent. Å senke forbruket med over 50 prosent vil utgjøre en stor forskjell i drivstoffbudsjettet.

10 tips for lavere forbruk
1. Akselererer jevnt og raskt

2. Skift tidlig til et høyere gir

3. Hopp gjerne over et gir

4. Unngå brå oppbremsinger

5. Øk ikke hastigheten unødvendig i bakker

6. Planlegg kjøringen, forsøk å unngå stans ved køkjøring

7. Brems på motoren når mulig

8. Unngå tomgangskjøring

9. Fjern takstativ/takboks som ikke brukes

10. Bruk riktig lufttrykk

Les også:



Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere