RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik spiser du deg slank

Sist oppdatert:
En ny studie foreslår å spise mat som inneholder mye vann for å gå ned i vekt. Få tipsene her.

(SIDE2): Ved å spise mat som inneholder mye vann går du mer ned i vekt. Og du kan også spise mer, foreslår forfatterne av studien. Vannholdige matvarer er for eksempel frukt, grønnsaker og fettfattige melkeprodukter. Det skriver HealthDay.com fredag.

Fra null til ni
- Energitettheten i mat referer til kalorier per. gram, sier Barbare Rollls som er professor i ernæringsvitenskap ved Pennsylvania State University, og medforfatter i studien.

Energitettheten går fra null til ni, sa Rolls og legger til at vann har en tetthet på null mens fett har en tetthet på 9 kalorier per.gram.

Frukt, grønnsaker, lavkalori-mat og vannholdig matvarer som supper har alle lav energitetthet, forteller hun.

Essensen i denne kostholdsplanen er å øke matvarer med høyt vanninnhold.

Fruktspiserne gikk mest ned
I studien tok de for seg 658 friske voksne som gikk på denne type diett over seks måneder. Gjennomsnittsalderen var på 50 år og deres BMI lå i snitt på 33.6, noe som blir karakterisert som fedme.

Den ene gruppen fikk en kostveiledning mens de to andre gruppene fikk 18 veiledninger. De fikk enten beskjed om å trappe opp den fysiske aktiviteten og redusere energiinntaket eller de ble rådet til å følge en spesialdiett hvor man skal spise mer frukt, grønnsaker og fettfattige melkeprodukter.

Alle de tre gruppene gikk ned i vekt, men de som spiste mat med minst energitetthet gikk ned sju kilo mens de som reduserte energitettheten minst gikk ned bare 2,5 kilo. De som spiste minst kaloririk mat spiste også 300 gram mer mat hver dag.

TIPS

På restaurant

Bestill mer grønnsaker når du er på restaurant

Bestill suppe til forrett (tomatsuppe er et fettfattig og godt alternativ)

Hjemme

Lag deg en deilig salat med fransk dressing til kvelds

Spis et eple og drikk et glass skummet melk som mellommåltid

Kutt opp frukten-da spiser du mer.

På jobben

Ta med deg en boks med fruktsalat på jobb

Drikk masse vann

Forsyn deg med en skål salat i kantina

LES MER HELSE, TRENING OG VELVÆRE HER

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere