RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Crestock

Slik spiser du vann

Sist oppdatert:
Dette er perfekte vannkilder i sommervarmen.

(SIDE2): Du trenger ikke å drikke vann for å få i deg vann.

Følg Side2 på Facebook - klikk her!

Hvis du er av den typen som rett og slett ikke er så glad i vann, så kan du spise vannet og få i deg nyttige næringsstoffer samtidig.

Så å si all mat inneholder nemlig vann, særlig frukt og grønnsaker, men også yoghurt og vann-is gjør godt for kroppen om du føler deg dehydrert.

Agurk
At agurk inneholder mye vann (95 prosent) er kanskje ikke så overraskende for de fleste, men grønnsaken gir deg mye annet også. Du får blant annet i deg mineralene kalium og magnesium, og agurk bidrar også til å berolige hudirritasjoner og reduserer solbrenthet og hevelser på grunn av vitamin C og caffeic syre.

Yoghurt
Når du blir dehydrert, mister kroppen din elektrolytter i tillegg til vann. Siden yoghurt har en betydelig mengde av kalium og natrium, kan det hjelpe å erstatte de tapte elektrolyttene samtidig som du får ny og mer energi.

Mango
Mango er en klassisk sommerfrukt for mange og det er bare å hive innpå med god samvittighet. Frukten er en god vannkilde samtidig som den gir deg fiber, vitamin A, vitamin C og vitamin B6.

Gulrot
Denne grønnsaken inneholder cirka 87 prosent vann og gir deg også mer antioksidanter og betakaroten enn de fleste andre frukt og grønnsaker.

LES OGSÅ: - Frukt er ikke godteri

Tomatsaus
Det avhenger av merket, men mange tomatsauser du får på butikken inneholder hele 90 prosent vann. Tomaten er faktisk en av de grønnsakene som blir enda sunnere når du varmebehandler den.

Generelt er tomater proppfull av en av naturens mest effektive antioksidanter, lykopen. Flere undersøkelser tyder på at et kosthold rikt på tomater kan forebygge blant annet prostatakreft hos menn, andre typer kreft og senke kolesterolnivået. I tillegg har tomaten en gunstig effekt på synet, huden og immunforsvaret.

Paprika
Både grønn, gul og rød paprika består av mer enn 90 prosent vann og de er også rike på vitamin C, vitamin B6, betakaroten og folsyre.

Vannmelon
Alle typer meloner inneholder mye vann. Vannmelon består av 92 prosent vann og du kan faktisk spise deg utørst på denne frukten. I tillegg til sitt saftige fruktkjøtt med søt smak inneholder vannmelon et høyt nivå av den viktige antioksidanten lykopen.

Vann-is
Kanskje ikke det sunneste valget, men du kan fint også lage din egen vann-is som inneholder mindre sukker og mer vann ved å bruke sukkerfri saft eller juice du har presset selv blandet ut med vann.

Romanosalat
Denne salattypen inneholder litt mindre vann enn isbergsalat, men til gjengjeld gir den deg tre ganger så mer folsyre. Den inneholder også seks ganger mer vitamin C og åtte ganger mer betakaroten.

Grapefrukt
I tillegg til å gi deg vann sier mange ernæringseksperter at denne frukten hjelper deg til å redusere appetitten og stabilisere blodsukkeret.

Pære
I tillegg til sin søte smak er pære rik på fiber og vann.

Kiwi
En stor og saftig kiwi inneholder kun 56 kalorier og har faktisk 20 prosent mer vitamin C enn appelsinen.

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

Stangselleri
Denne krispy grønnsaker består av 96 prosent vann, men den inneholder også en viktig kombinasjon av mineraler, salter, aminosyrer og vitaminer. Faktisk så har forskning vist at stangselleri er dobbelt så effektivt som et glass vann når du er dehydrert, skriver Shape.com.

Røde steinfrie druer
Ta med deg noen druer som snacks når du skal ut i parken eller på stranden i sommer. Bruk de også i salater og til å pynte opp knekkebrød og brødskiva. Særlig skinnet på røde druer inneholder resveratrol, en kraftig antioksidant som har vist seg å redusere risikoen for hjertesykdom.

Squash
Med 95 prosent vann er dette en av de mest vanngivende grønnsaken du kan spise. Squash gir deg også få kalorier, men er en perfekt kilde til folat, kalium og vitamin A og C.

Aubergine
Denne grønnsaken inneholder mye vann og fiber, men lite kalorier og blir sett på som den perfekte «slankegrønnsak».

Andre gode matalternativer til vann er for eksempel rabarbra, bær, kål, fersken, epler, bønnespirer, appelsin og supper.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere