RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Shutterstock (Shutterstock)

Slik tar du gode påskebilder

Å ta bilder med snø og sol er ikke lett. Vi gir deg tipsene for påsken!

Med flotte snødekte landskaper på alle kanter er det lett å bli fristet til å ta fram kameraet og forevige øyeblikket. Men snø er absolutt ikke en enkel ting å fotografere korrekt.

Hvem har vel ikke opplevd at bildene har blitt undereksponert og fått et ukledelig blåskjær, eller at snøen ikke er blitt hvit, men grå? Eller at de har blitt overeksponert og mistet all detalj? Dette er et av de evige problemene fotografer sliter med, selv de med mye erfaring kan ha vanskeligheter med å gjengi vinterscener riktig.

Under gir vi noen tips til hvordan akkurat disse problemene kan unngås, og om alt allikevel slår feil, hvordan det kan rettes opp i etterbehandlingen.

Eksponering
Det er flere faktorer som spiller inn ved fotografering av snø. For det første gjelder det å få eksponeringen riktig. Bruker man kameraets innebygde lysmåler, vil snøen i bildet ofte se grå og møkkete ut. Dette er fordi snø reflekterer mye lys, og kameraets lysmåler blir derfor lurt til å tro at motivet er mye lysere enn det egentlig er.

For å få snøen hvit og fin, må altså bildet overeksponeres. Hvor mye bildet bør overeksponeres, er egentlig et spørsmål om prøving og feiling, men det finnes noen enkle regler du kan følge:

Om størstedelen av motivet består av snø, kan det være lurt å overeksponere med 2 stopp, altså sette EV til +2. Om snøen spiller mer en birolle i bildet kan det holde å overeksponere med 1 stopp, altså sette EV til +1. Det er viktig å ikke overeksponere for mye, ettersom snø da kan miste all detalj og virke flat og utbrent.

Tar du bilder av mennesker, eller ting som er omgitt av snø, kan eksponeringen bli spesielt vanskelig. Dette på grunn av stor kontrast mellom person og bakgrunn. Her kan det være fornuftig å bruke blitz. Dette kan lette opp kontrasten ved å gi mer lys på personene og bildet blir dermed mer balansert.

Andre ting som kan være bra å ha for hånden, i hvert fall om man bruker speilreflekskamera, er filtre. Et graderingsfilter kan være nyttig for å redusere kontrasten mellom himmelen og bakken, et polariseringsfilter bidrar til å redusere refleksjoner fra snøen, og et UV-filter er essensielt når man fotograferer i solskinn.

Hvitbalanse
En annen viktig ting å tenke på er hvitbalanse. Ofte blir snøscener gjengitt med et tydelig og lite flatterende blåskjær. For å gjengi fargerne korrekt må hvitbalansen korrespondere med lysforholdene. Enkelte ganger kan kameraets forhåndsinnstillinger være gode nok, dette gjelder blant annet ved overskyet vær, der forhåndsinnstillingen for dette i mange tilfeller fungerer helt fint. Ved solskinn bør du derimot stille inn hvitbalansen manuelt.

Mange kameraer gir mulighet for å lage en egen forhåndsinnstilte hvitbalanse. Ofte kan du lagre flere hvitbalanser hvor hver innstilling korresponderer til forskjellige situasjoner, og dette kan være en rask og enkel måte å oppnå de ønskede fargene på. For å finne ut hvordan man lager en forhåndsinnstilt hvitbalanse kan det være greit å konsultere bruksanvisningen. Det gjøres på vesentlig forskjellig måte på forskjellige kameraer.

Med riktig eksponering og hvitbalanse bør dermed mulighetene for flotte påskebilder absolutt være store.

Når det likevel ikke ble som forventet
Vi skal ta for oss hvordan man kan fargekorrigere et bilde ved hjelp av den midterste av de tre pipetten du finner i dialogboksene Curves og Levels.

Uansett motivet for øvrig, er eksempelet under typisk for resultatet når man har latt seg lure av kameraets lysmåler. Bildet er undereksponert og har et sterkt innslag av blått. Ved hjelp av enkle grep fikser man begge deler med et justeringslag.

Lag et Levels justeringslag. Layer > New Adjustment Layer... > Levels, eller klikk den todelte sirkelen nederst i lagpaletten og velg Levels.

En god regel er å ta for seg de største problemene først. Bildet er undereksponert, men det mest skjemmende er likevel blåstikket. Dette fjerner vi ved å sette Grått punkt (Nøytralt med hensyn til farger. R, G og B skal ende opp med like verdier).

Klikk den midterste pipetten.

Beveg deretter markøren inn i bildet og søk etter noe du ønsker skal være grått, og klikk der. Dersom du ikke blir fornøyd etter første forsøk, prøv igjen.

Etter dette grepet, ble bildet nøytralt, men det er fortsatt undereksponert.

Nå justerer du svart og hvitt endepunkt i dialogboksen. Jeg liker å holde Alt-tasten inne for å se hva som blir klippet. (Les om Levels her).

Ved til slutt å justere mellomtonene (Gamma) ved å dra den midterste kontrollen litt til venstre, lettet jeg på kontrastene og hele bildet fremstår mer i overensstemmelse med hvordan jeg oppfattet motivet da bildet ble tatt.

Denne saken er hentet fra Fotopia.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere