RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(trening.no)

Slik trener du bort fettet

Sist oppdatert:
Treningesmåten som får deg ned i vekt.

(SIDE2:) Å redusere fettmassen på kroppen er i teorien veldig enkelt. Kroppen vår består hovedsakelig av vann og energi, der fettmassen er det største energilageret. For at du skal redusere fettmassen i betydelig mengde, er du avhengig av å skape noe vi kaller et energiunderskudd.

Denne artikkelen er levert av trening.no.

Hvorfor bør du trene?
I praksis vil det si at du får i deg mindre energi via maten du spiser (fett, protein, karbohydrater og alkohol) enn energimengden kroppen bruker. Resultater er at kroppen taper energimengde.

Energiunderskuddet bestemmer hvor mye fettmasse du potensielt kan få redusert. Men fettmassen er ikke det eneste energilagret i kroppen, og heller ikke det eneste som kan reduseres.

Vi kan redusere karbohydratlagrene i kroppen (glykogen), proteinmengden i kroppen (muskler og organer), og sist men ikke minst så kan vi redusere vannmengden. Selv om energiunderskuddet avgjør hvor mye fett vi faktisk kan kvitte oss med, så er det summen av det du gjør som avgjør hva du faktisk mister av kroppsmasse.

Og her spiller treningen en viktig birolle.

Trening for reduksjon av fettmassen
Det er viktig å forstå at det ikke er noe magisk med trening som kan gjøre deg slank på 1-2-3.

Faktisk opplever mange som begynner å trene at vekta ikke rikker seg, eller at resultatet ikke står i stil med innsatsen på tredemølla. Årsaken ligger i at kroppen vår tilpasser seg fort, og ønsker generelt ikke å være i energiunderskudd. Så om du skaper ekstra energiforbruk via trening, vil de fleste oppleve at kroppen sender signaler som reduserer energiforbruket på andre området (mer venn med sofaen) eller øker energiinntaket (spiser litt mer enn vanlig).

Du må derfor ha fokus på alle områdene, ikke kun trening.

Trening er likevel en veldig viktig del av et slankeopplegg for å lykkes på sikt. Men i motsetning til hva mange tror så er ikke det viktigste med treningen å forbrenne mest mulig fett eller svette mest mulig.

Forbruke over tid
Hovedformålet med treningen er å påvirke kroppen til å bruke mest mulig energi over tid. Og for å få til det må du har fokus på to ting, komme i bedre form og vedlikeholde kroppens hvileforbrenning. For å komme i bedre form er det viktig å gjøre treningen så effektiv som mulig uten at det går ut over trivselen. Det er derfor viktig å velge aktiviteter en trivs med, og presse seg mest mulig.

For å vedlikeholde kroppens hvileforbrenning er spesielt styrketreningen viktig, i god kombinasjon med et riktig sammensatt kosthold.

Under vil du finne tre forskjellige forslag til trenings- og aktivitetsprogram for deg som ønsker å redusere fettmassen på kroppen. Programmene er delt inn i hvorvidt du er utrent, trent eller godt trent.

Slankeprogram for utrente

Slankeprogram for den trente

Slankeprogram for den godt trente

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere