RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik trener du på jobben

Sist oppdatert:
Mange som har en stillesittende jobb, rører seg for lite i løpet av arbeidsdagen. Men det er mulig å trene ved pulten.

(SIDE2:) I disse kalde og mørke tider, kreves det litt ekstra energi for å holde seg våken. Men energien kommer ikke av seg selv. Hvis du sitter stille ved pulten hele dagen og reiser hjem til sofakroken, er det ikke rart hvis du blir trøtt og sliten.

En amerikansk undersøkelse viser at personer som sitter mye i jobben, får lite fysisk aktivitet i løpet av dagen. I undersøkelsen fikk nesten 100 personer i ti ulike yrker utdelt en skritteller.

Resultatene viser at sekretærer i gjennomsnitt går 4327 skritt per dag, lærere går 4726 skritt, advokater går 5062 skritt og politibetjenter går 5336 skritt. Til sammenligning går postmenn 18 904 skritt, vaktmestere går 12 991 skritt og kelnere går 10 087 skritt, skriver MSNBC.

Men du kan også trene på jobb. Så lenge noe på kroppen rører seg, vil du brenne kalorier og holde hjertet sunt.

Bruk trappen
Heisen kan kanskje være fristende, men ta trappen likevel.

Ta pauser
Ta deg kaffe- eller dopauser så ofte som mulig. Gå også en liten tur i lokalene når du snakker i telefonen.

Unngå intern mail
Gå bort til kollegene dine i stedet for å sende mailer med beskjeder.

Tren i lunsjen
Når du har en halvtimes pause, er det dumt å bruke den til å sitte stille i kantina. Gå deg heller en liten tur. Om mulig kan du spise mens du går.

Reis deg opp
Ikke hjelp til med hendene når du reiser deg fra stolen. Da må du bruke beina i større grad.

Beveg beina
Sitt med beina i rett vinkel, med føttene i gulvet. Løft den fremste delen av føttene, så du kjenner det strekker foran på leggen. Etter ti gjentakelser, løfter du på hælen, så det strekker bak på leggen.

Strekk fingrene
Løft armene og ta tak i en finger. Dra forsiktig i noen sekunder, før du går løs på neste finger. Fortsett til du har tatt alle fingrene.

Bruk skuldrene
Skuldrene blir ofte anspente når du sitter foran dataen, og som regel legger man ikke engang merke til det. Prøv å bruke skuldrene noen ganger i løpet av dagen. Rull dem både forover og bakover og løft dem opp mot ørene.

Strekk ut nakken
Også nakken kan bli stiv etter åtte timer foran dataen. For å strekke ut nakken, kan du lene hodet forover og bakover. Ikke rull med hodet, da det kan gi nakkeskader.

Se bort
Du må ikke glemme øynene. De kan bli slitne etter mange timer foran en data. Hver halvtime bør du derfor fokusere på noe som er langt borte. Se ut av vinduet eller på den andre siden av kontorlandskapet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere