RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik unngår du depresjon

Sist oppdatert:
Nedstemt, trist, irritabel eller kanskje bare lei av vintermørket? Muligheten er der for at tilstanden du opplever er symptomer på depresjon.

De fleste opplever en depresjon en eller flere ganger i løpet av livet. Milde og moderate tilfeller er vanligst. Stress og påkjenninger kan utløse depresjon, men biologiske mekanismer kan også være årsaken. En undersøkelse fra Oslo i 1997 fant at 18 prosent av alle norske kvinner og 10 prosent av alle menn ville få en alvorlig depresjon i løpet av livet. WHO hevder imidlertid at menn i like stor grad som kvinner blir deprimerte:

HTML EMBED

- Det er en myte at kvinner er mer deprimerte enn menn. Undersøkelsesmetodene er utilstrekkelige, og dette kan være årsaken til at myten har oppstått. Nå viser nye undersøkelser at dagens skjema ofte ikke fanger opp menns reaksjonsmønstre, sier Wolfgang Rutz, regional rådgiver innen psykisk helse i Europa for Verdens helseorganisasjon (WHO) til nettstedet ”Rådet for psykisk helse”.

Symptomer
Symptomene er varierte og ulike; deprimerte menn og tenåringer får ofte temperamentsutbrudd, de blir irritable og kritiske til andre. Kvinner har ofte mer innadvendte reaksjoner; de vil helst trekke seg tilbake og føler seg nedfor. Økt søvnbehov eller søvndeprivasjon er andre symptomer, og vektøkning eller vekttap også er vanlig. Depresjonen endrer også hele vår tankegang, hvor nærtagenhet og svekket motivasjon/konsentrasjon er underkomponenter. Andre, mer ubestemmelige symptomer som eksempelvis rastløshet, ensomhet og irritasjon er ytterligere tegn på en depresjon i anmarsj.

Angst og depresjon går ofte hånd i hånd. I åtte av ti tilfeller følger depresjon av angstproblemer.

Alternative årsaker
Ofte kan depresjonen skyldes faktorer vi vanligvis ikke ville tenke over. Et usunt kosthold, matvareintoleranse og stoffskiftesykdommer er eksempler på dette.

- Jeg ble gitt ”lykkepiller” av fastlegen min etter å ha vært deprimert over en seksmåneders periode, mens det i ettertid viste seg at det kom av lavt stoffskifte, forteller en student.

Gode råd
Godta at du har en depresjon. Behold troen på at den vil gå over og at du vil bli bra igjen, uansett hvor håpløst alt synes å være.

Pass på at du spiser tilstrekkelig sunn mat. Følelsesmessige problemer tar mye energi. Hvis du ikke spiser skikkelig, vil du føle deg enda trøttere. For den som får økt appetitt, er det viktig å unngå trøstespising og spise faste måltider.

Hold deg i fysisk form. Mosjon motvirker depresjon.

Daglige rutiner er svært nyttige. Da blir ikke dagen så lang og avgjørelser blir lettere å ta. Hver morgen hjelper det å skrive ned det du har tenkt å gjøre.

Snakk med andre som selv har vært gjennom noe lignende.

Unngå alkohol, det forverrer depresjon og angst.

Naturmiddelet Johannesurt påstås å inneha samme effekt som ”lykkepiller”, og har ingen særlige bivirkninger.

Hva du selv kan gjøre
Depresjon påvirker måten man tenker på. Du kan selv ta tak i nedadgående, kvernende tanker på et tidlig tidspunkt og på den måten mildne og forebygge nye depresjoner. Ta tak i problemet og snakk med andre om det, enten venner og familie eller fagpersoner.

Hvor å få hjelp?
Røde Kors telefonen for barn og ungdom:
800 33 321 (gratis grønt nummer)
Bekymringstelefonen for foreldre: 810 03 940
Kirkens SOS: 815 33 300

Mer informasjon om hjelp finner du blant annet på www.psykiskhelse.no

Kilde psykiskhelse.no

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere