RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik unngår du influensaen

Sist oppdatert:
Her er gode råd som kan gi deg større sjanse til å stå imot influensaen.

(SIDE2): Litt urettferdig er det at noen aldri blir smittet av inluensa, mens andre alltid virker som de klarer å plukke opp basiluskene.

«Jeg har så bra immunforsvar» sier friskusene som holder influensaen på avstand vinter etter vinter.

Vel, nå er det din tur til å styre unna influensaen og bygge opp et jernsterkt immunforsvar.

Sendt ut vaksiner
- Vi har sendt ut 523 tusen influensavaksiner til de som vi kaller risikogrupper, som er de mest utsatte for å bli smittet av influensa, sier Anne Kirkhusmo, i kommunikasjonsavdelingen på Folkehelseinstituttet.

Ved influensa kommer symptomene brått, med feber, muskelsmerter, hodepine, påvirket allmenntilstand og tørrhoste. Mageplager er sjeldne, men kan opptre spesielt hos barn. Influensa varer oftest i sju til ti dager, opplyser Folkehelseinstituttet.

Apotekene merker også veldig godt en kraftig økning i salget av influensavaksiner, som koster ca 80 kroner per dose.

Stor pågang ved apotekene
- Det har jo vært en betydelig økning de siste fire dagene. Vi registrerer at det selges rundt tusen doser influensavaksine per dag, sier Sigve Sivertsen innkjøpssjef i Apotek1.

I fjor solgte Apotek1 cirka 30 tusen influensavaksiner

Blir du først smittet er det dog ingen vei tilbake, men ved å bygge opp immunforsvaret ditt kan du muligens unngå å bli smittet eller i hvert fall få en mildere influensa.

BAKGRUNN: Atsjo!

FAKTA OM INFLUENSA :

Sesonginfluensaen er den vanlige influensaen som kommer hver vinter.

Influensaviruset er litt forandret fra år til år. Derfor er mange immune.

Opptil en tredel av befolkningen blir syke hvert år.

Sykdomsbilde utarter seg som feber, hoste, utmattelse, frysninger, muskelsmerter og hodepine. Risiko for lungebetennelse og hjertesvikt hos personer over 65 år og hos personer med kronisk hjerte- og lungesykdom og diabetes.

(Kilde: fhi.no)

Her er en liste over alternative måter du kan prøve å holde influensaen på avstand på.

Urtegjær
Betaglukaner som finnes i urtegjær-ekstrakt er såkalte polysakkarider som påvirker immmunsystemet. Disse naturlige alarmstoffene lover å trene opp og stimulere immunforsvaret slik at det reagerer raskere og mer effektivt mot uønskede bakterier og virus.En klinisk studie viser at effekten av urtegjær-ekstrakt er likeverdig med influensavaksine når det brukes forebyggende, ifølge en pressemelding fra vitalkost.

Studien omfatter 232 yrkesaktive personer over en periode på 22.600 arbeidsdager.

LES OGSÅ: Derfor blir du syk på jobb

C-vitaminsjokk
C-vitaminer er en viktig antioksidant, godt for immunsystemet. Ta det i pulver eller pilleform, eller tygg i deg vitaminene gjennom grapefrukt, appelsiner eller kiwi. Eller bruk en sprut sitron i juicen. Det gir masse gode antioksidanter til kroppen

LES OGSÅ: Lite sol kan gi influensa

Grønn te eller urte te
Den grønne teen renser kroppen for avfallsstoffer og tilfører i tillegg urter. Kjøper du en urte-te med ulike urter i tillegg får kroppen virkelig renset ut og fornyet seg.

Les saken: Gammel med grønn te

Hvitløk
Det er gjort undersøkelser som melder at hvitløk kan styrke immunforsvaret ditt, men om løken gjør deg friskere er det ingen gode dokumenterte studier som tilsier. Også ingefær sies å være et sunt krydder som hjelper immunforsvaret. Drikk ingefærte eller ha frisk ingefær i vannglasset.

Zapping
Zapping lover å bygge opp immunforsvaret, forebygge akutt forkjølelse og influensa, hjelpe for kroniske betennelser, hudproblemer og lindre infeksjoner.

Les saken her: Vi testet bakteriedreperne

Solhatt
Solhatt sies å hjelpe for immunforsvaret. Ekstrakt av planten Echinacea purpurea skal visstnok ha en forebyggende effekt.

Zzzzov nok
For lite søvn kan svekke immunforsvaret over tid. Sørg for å få minst 8 timer søvn hver natt.

Hvis du vil prøve å unngå å bli smittet av andre kan du følge disse spillereglene:

1.Vask hendene ofte.

2.Unngå å hoste og nyse på andre.

3.Er du syk, holde deg unna jobb, skole eller barnehage.

4.Om mulig ta influensavaksine.

LES MER HELSE HER

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere