RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik unngår du krangling på jobben

Sist oppdatert:
Havner du og dine kollegaer ofte i hissige diskusjoner som ender med konflikter? Da bør du kanskje prøve verbal judo.

Judo betyr den myke veien på japansk. Opphavsmannen til utrykket ”verbal judo” var Georg Thompson, en amerikansk politimann. Han oppdaget at en myk overtalelse var svært effektivt for å løse konflikter, skriver Expressen.

- Behold roen og unngå ord som kan bli negativt ladet, sier psykologen Mattias Lundberg til avisen.

Noen konflikter bør ikke unngås
Dersom du klarer å ikke si eller gjøre noe som bidrar til at motparten blir enda sintere er det mulig å unngå de store konfliktene.

- ”Ro deg ned” er et typisk utrykk som lett kan bli oppfattet som en anklage istedenfor en snill oppfordring, sier Lundberg.

Han advarer mot at det som kan være negativt med verbal judo er at enkelte da unngår enhver konflikt, noe som selvsagt ikke er bra.

Tips
Expressen har hentet elleve tips fra boken ”Verbal judo” av George Thompson og Jerry B Jenkins om hva du ikke skal si til noen.

1.) Kom hit
Kan virke truende.

2.) Du ville ikke forstå uansett.
Døm ikke andres evne til å forstå.

3.) Reglene er slik.
Viser at du ikke har noe bra argument.

4.) Det angår deg ikke.
Leder bare til konflikt.

5.) Hva vil du at jeg skal gjøre med saken?
Er det ikke ditt ansvar så henvis til riktig person.

6.) Ro deg ned.
Personen blir da gjerne bare enda hissigere.

7.) Hva er det som feiler deg?
Fremstiller den andre som mislykket.

8.) Du er aldri/alltid
Dette stemmer sjelden

9.) Jeg kommer ikke til å si det igjen
Det kommer du nok til å gjøre.

10.) Jeg gjør det for ditt eget beste.
Dersom dette stemmer bør du forklare hvorfor.

11.) Hvorfor kan du ikke være fornuftig?
Ingen ser på seg selv som ufornuftige.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere