RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Scanpix (SCANPIX)

Slik unngår du musearm

Sist oppdatert:
2 av 3 har problemer med det. Snart er den internasjonale musedagen!

Nordmenn plages i stor grad av smerter i håndledd, armer, skuldre eller nakke som følge av pc-arbeid. Ifølge en undersøkelse utført på vegne av Contour Design, oppgir 2 av 3 ansatte at de har plager i løpet av året.

Nærmere 3 av 10 svarer at de ikke har iverksatt tiltak for å bli kvitt plagene. I arbeidslivet er musearmplager et økende problem, da arbeidsdagen til stadig flere innebærer stor grad av stillesittende PC-arbeid med små, monotone bevegelser gjennom hele dagen.

Den internasjonale musearmdagen
Førstkommende mandag markeres for 11. gang den internasjonale musearmdagen (International Repetitive Strain Injury Day). Den markeres hvert år for å sette fokus på problemet med musesmerter og se på aktuelle løsninger.

– Det er så lite som skal til for å forhindre og forebygge musesmerter. Min oppfordring er å ta kroppens signaler på alvor og foreta enkle justeringer på arbeidsplassen, mener Lise Ødgren i Contour Design.

– Ta plagene på alvor
– Vi nordmenn jobber generelt mye, i mer eller mindre statiske posisjoner, foran PCen. Det gjør at mange får vondt i nakke, skuldre, armer og håndledd. Om du har slike plager eller smerter, oppfordrer jeg deg til å benytte den internasjonale musearmdagen som en god anledning for å ta plagene på alvor. Sjekk om arbeidsplassen din er utformet riktig, og om du har det riktige utstyret du trenger for å gjøre en best mulig jobb, oppfordrer Ødgren.

– Går utover trivsel
Eksperter fraråder oss å sitte mer enn fire timer hver dag foran en datamaskin, men dette er praktisk umulig for de fleste av oss.

– Førstkommende mandag kan dette bli et samtaletema rundt lunsjbordet eller over kaffen. Kanskje kan det være den mest verdifulle diskusjonen for arbeidsmiljøet du og dine kolleger har på lang tid? Benytt sjansen til å utfordre deg selv, dine kolleger og arbeidsgiver, oppfordrer Ødgren og legger til:

– Det mange ikke tenker på er at disse plagene ikke bare går utover den enkelte ansattes trivsel og arbeidskapasitet, men at det også rammer virksomheten ved redusert effektivitet, og derigjennom potensielt også andre medarbeidere som må kompensere for dette, avslutter hun.

Ti gode råd for å unngå pc-plagene:

1. Lytt til kroppen
- Kroppen din er den beste til å si ifra om hva som er bra for deg. Ta signalene på alvor!

2. Variér arbeidsstilling
- Om du har mulighet, regulér høyden på arbeidsbordet jevnlig

3. Bestem over stolen, ikke omvendt
- Still inn riktig sittehøyde. Ha føttene på gulvet og hold ryggen rett.

4. Jobb smart
- Bruk snarveier på tastaturet og unngå dobbeltklikking, så minsker du belastningen.

5. Skaff deg plass
- Sørg for at har god plass på og under arbeidsbordet. Da blir det enklere å variere arbeidsstillingen og få plass til mus eller pekeverktøy.

6. Mosjonér til skriveren
- Hent det du har skrevet ut med en gang, så får du mer bevegelse og avveksling. Gå og snakk med din kollega i stedet for å ringe eller sende e-post.

7. Ta pauser
- Ta 5 minutters pause fra arbeidsbordet hver time.

8. Slapp av
- Hvil underarmene på bordet, hvil fingrene på tastatur og mus. Hold armene nært inntil kroppen.

9. Hold deg til én retning
- Nesen og føttene skal peke i samme retning når du sitter.

10. Velg mus
- Velg den type mus eller pekeinnretning som føles mest riktig for kroppen.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere