RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik unngår du stress

Høsten byr på mange utfordringer og det hoper seg ofte opp ting du må få gjort.

(BIIPMAG): Her er noen tips til hvordan du kan takle en stressende høst litt bedre:

Planlegg morgendagen
Alle vil nok være enige i at det er superstressende å ikke være forberedt på ting. Hvis du på forhånd vet at du har mye å gjøre den kommende uka så er det ingenting som er bedre enn å planlegge. Bruk en kalender og bli organisert så du er klar for neste dag. Du kan også bruke noen få minutter på å lage en «to-do liste» med ting du skal ha gjort i nærmeste framtid. Da føler du at du kan kontrollere og takle situasjonen bedre.

Se på TV
Sett av litt tid til å se en episode av favorittserien din eller en god film. La oppgavene ligge til senere, kos deg i sofaen og koble helt av. Da vil du helt sikkert få en bedre hverdag.

Dra i svømmehallen
En svensk studie fant ut at det å flyte i vann hjelper til med å redusere stresshormoner i kroppen. Ikke nok med det: nærmere 80 prosent av de som deltok i undersøkelsen viste store forbedringer, for eksempel ved at de følte seg mindre anstrengt og deprimert.

Ta en pause
Du sitter med en haug av oppgaver som du for fullt prøver å gjennomføre. Hvis du underveis merker at du begynner å bli stresset så er det ingen vits å fortsette. Da er det mye bedre å ta en pause med en gang og prøve å roe seg ned før du tar fatt på oppgavene igjen.

Sett på musikk
Ifølge en ny studie er rolig og mediterende musikk en sikker faktor for å unngå stress. Sett på slik musikk samtidig som du tar en pause.

Plei deg selv
Er du nervøs og stresset fordi du snart skal ha en fremføring for resten av klassen? Da er det viktig å pleie deg selv, for eksempel med en god hjemmespa eller et varmt bad. Hvis du gruer deg mye så kan slike ting få tankene vekk fra stresset.

Trening gjør susen
Det er viktig å ta seg tid til å trene, uansett hvor stresset eller opptatt du er. Å trene er en av de mest effektive måtene å bli kvitt stress på. Forskere fant nylig ut at de som brukte 30 minutter på en tredemølle skåret 25 prosent lavere på tester som målte engstelse og bekymring. I tillegg fikk de bedre hjerneaktivitet.

Tenk på én ting om gangen
Prøv å fokusér på de tingene som er konkrete og nærmest i tid og legg til side det som muligens kan skje eller som du ikke har noe kontroll over. På den måten vil du automatisk bli mindre stresset.

Ikke vær for seriøs
Studier viser at latter ikke bare avløser spenning, men faktisk forbedrer kroppens immunfunksjoner. Fortell vennene dine en spøk eller lei en morsom film, og ikke minst: slutt å ta ting så seriøst!

Siste fra BiipMag: Gå til forsiden her.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere