RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slipp langerne løs

Sist oppdatert:
Propaganda er for fri reklame, fordi vi mener markedsførerne ellers finner skjulte kanaler i form av lobbying, product-placement, PR og events.

Norske politikeres forhold til reklame minner en god del om kristenfolkets forhold til alkohol. Alle har sikkert hørt historien fra Sørlandet om indremisjonistens svar da han ble opplyst om at Jesus lagde vin av vann: "Me ved det nok, men me liger det ikkje."

Det kan virke uendelig naivt i dag, men for ikke mange år siden var mange norske politikere motstandere av reklame som sådan. På 70-tallet var reklamefolk håndlangere for amerikanske imperialister, coca-colikere og amoralske og usolidariske snyltere på det norske fellesskapet.

I dag vet vi at reklame og markedsføring er en integrert del av den moderne økonomien. Industrien er blitt automatisert, produktene standardisert og markedsføringen er blitt en stadig viktigere del av bedriftenes virksomhet.

Men redselen for reklamen henger fortsatt igjen som en irrasjonell frykt i politikernes korridorer (der forøvrig lobbyistene får vandre fritt omkring). Det er ingen logikk i at reklame for legemidler og politikk er lov i avis, men ikke på TV, fordi TV er et for sterkt medium! (nesten som alkohol).

Politikerne burde slippe løs reklamen i alle kanaler. Det er Propagandas holdning. Vi vet nemlig at når reklamen forbys, går den under jorden. Produsentene av legemidler, alkohol eller barneprodukter slutter ikke å skaffe seg kunder selv om reklamen forbys. De skifter i stedet markedsføringsmetoder. Derfor tror vi det foreslåtte forbudet mot reklame på barnefilmer kun får symboleffekt.

Vi har mange eksempler. I USA er product placement i spillefilmer i sterk vekst fordi annonsørene er redde for at folk zapper vekk eller spoler over reklamen. Tobakksprodusentene har kuttet ut mediene, og arrangerer heller store events for utvalgte kundegrupper. Det er heller ingen hemmelighet at markedet for lobbying og PR er stadig vekst – mange journalister gjør dessverre tekstforfatternes jobb med langt større gjennomslagskraft til en billigere penge.

Kåre Valebrokk har signalisert at han vil åpne for politisk reklame og legemiddelreklame på TV. Han lukter også på alkoholen. Her vanker det både penger og mange gode prinsipielle poenger for mediene. Vårt syn er at ytringsfriheten må være første bud for mediepolitikken. Vi mener det er ulogisk å diskriminere mellom mediene på grunn av (udokumenterte) forestillinger om forskjeller i effekt. Og til slutt mener vi at reklame er en ærligere og åpnere markedsføringskanal enn de fleste alternativene.

Vårt råd til politikerne er derfor: Slipp reklamelangerne løs!

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere