RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Trening.no (Trening.no)

Slitt brusk i knær

Hva kan du gjøre?

(SIDE2): Den aller vanligste leddlidelsen er bruskslitasje i knær. Forekomsten er naturlig nok økende med alderen, men også mange yngre sliter med dette. Det finnes gode råd, selv om prognosen ikke er veldig god.

Artikkelen er levert av trening.no

Et velrenommert amerikansk tidsskrift har nettopp publisert en oversiktsartikkel hvor det trekkes opp noen retningslinjer for hvordan man forholder seg til slitasje av brusk i knær, eller gonartrose (noen kaller dette fortsatt for «gikt»).

Tidligere var dette en diagnose det var knyttet betydelig tap av funksjon til, samt mye stivhet og smerte. Nå gjennomføres det mange tusen operasjoner for kneslitasje hvert år i Norge, ved bruk at diverse proteser. I denne artikkelen fokuseres det imidlertid på hva man bør gjøre for å unngå akselerasjon av slitasje når den først har startet. For det lar seg ikke gjøre å bygge opp brusk igjen tilsvarende originalen.

Det mest opplagte tiltaket er å unngå at bruskslitasje i det hele tatt oppstår. Men siden det er mange faktorer som påvirker dette, blant annet arv, er det like viktig å sette i gang tiltak tidlig når først symptomene melder seg. Og: noe av det aller viktigste er fysisk aktivitet og trening. Ifølge litteraturen er det ingen konsensus på detaljer i hvordan trening bør gjennomføres. Imidlertid er det vitenskapelig støtte for følgende:

  • Sirkulasjon. Gjenværende brusk må ernæres, med mange repetisjoner uten for mye støt. Sykling er veldig bra for dette, gjerne med lette gir. Husk riktig innstilling av sykkelen.

  • Styrke. God styrke i muskulaturen som støtter knærne er viktig, spesielt forside lår (quadriceps). Det er ikke spesifisert øvelser for dette, men som prinsipp foreslås at man unngår for mye kompresjon, dvs. tunge knebøy.

  • Bevegelighet. For å opprettholde god gangfunksjon er det viktig å holde god bevegelighet i strekk av knærne.


  • Stabilitet. Dette henger noe sammen med styrke, men det foreslås å fokusere på «kne-over-tå-prinsippet», det vil si unngå at knærne faller innover ved gange i trapp og bakker, samt ved styrketrening.

  • Unngå for mye aktivitet som innebærer mye støt og vridning, for eksempel en del ballidretter.

  • I tillegg oppfordres det til å diskutere støtteortose og medisinering med lege.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere