RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slutt for Max Marius

Sist oppdatert:
Rubrikkene forsvinner fra avisene. Unge menn vender TV ryggen. Max Marius fridde på TV denne uka, og nå er forholdet slutt. Alt endrer seg.

Noen sier vi lever i informasjonsalderen. Andre snakker om drømmesamfunnet og historiefortellernes tid. Helt sikkert er det at vi lever i en verden som endrer seg raskt, og at vi ser mye på TV i Norge.

Når ungene spør om det er sant at man ikke hadde mobiltelefon eller PC når jeg var liten, så føler jeg meg ganske gammel. Jeg husker at jeg selv spurte bestemor om hvordan det var før telefonen og strømmen og flyene kom, men likevel, hun VAR jo gammel.

Poenget er at utviklingen går fortere og fortere. Jeg tenker på dette nå som Einar Hanseid forlater Aftenposten, Leo Burnett legger ned reklamebyrået, Posten får konkurranse og Max Marius er dumpa (vi sa jo at du ikke skulle ha valgt svensken, din teite trønder!).

Det går så fort at vi er blitt helt fartsblinde. Da jeg startet Propaganda for snart fem år siden trodde mange man bare hadde noen uker på seg til å bli styrtrik på et blunk. Noen måneder senere lo man av dem som spådde avisenes undergang. SÅ raskt skjer endringene tross alt ikke. Men det går fort.

Teknologien har drevet frem stadig raskere endringer siden dampmaskinene slo gjennom med den industrielle revolusjonen for over 200 år siden. Borte er nå togene og dampskipene og de fleste fabrikkene. Lange arbeidsdager er byttet ut med lange kvelder i sofaen. Ifølge SSB bruker vi ca tre timer foran TV'n hver dag her i landet.

Det internasjonale konsulentselskapet PricewaterhouseCoopers spår at omsetningen i den europeiske medie- og underholdningsindustrien vil øke kraftig de neste årene og nå 243 milliarder euro (2000 milliarder kroner) i 2007.

Samtidig leser vi at unge menn ser mindre på TV. Reality-show har størst appell til jenter. Unge menn driver i stedet med internett og på PC-spill (det er kanskje derfor pornobladene går dukken). Aviser er i alle fall for gamlinger. Selv VG har mistet draget på ungdommen.

Nylig fortalte en undersøkelse at i år er det flere som finner boligen sin på nett enn i avis. Folk er raske til å omstille seg når de ser nytten av det, mye raskere enn medierådgivere og reklamefolk, viser det seg.

Men postbudene er alt for treige. De er de eneste som bare er blitt treigere de siste hundre årene. Nå får de konkurranse av kvikke avisbud med håndholdte internett-terminaler, som hver morgen viser dagens rute. Teknologien gir nye muligheter også for gamle bransjer. Men det gjelder å henge med i svingene.

Det var vel moro så lenge det varte, Max?

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere