RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slutt på telefonlureri

Sist oppdatert:
Nå kommer et forbud mot de frekkeste telefonselgerne. Departementet krever skriftlige avtaler på telefonabonnement.

- Flott at Samferdselsdepartementet krever at de som selger teletjenester må ha skriftlige avtaler med kundene sine, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Det er særlig Telenors telefonselgere som har vært framme i mediabildet etter de har blitt klaget inn for Forbrukerrådet.

Kun skriftlig teller
Alle bedrifter som selger teletjenester må ifølge departementets nye forskrift nå skaffe seg skriftlig bekreftelse fra sine kunder før avtaler om levering av tjenestene er gyldige.

- Heldigvis for forbrukerne er en enkelt oppringing fra en selger ikke lenger nok, sier Thon.

Det har lenge vært behov for å få klarere retningslinjer for når en avtale om kjøp av teletjenester kan anses gyldig, og flere kunder har opplevd å stå uten ringetone fordi deres mobilabonnement har blitt flyttet kun på bakgrunn av en telefonsamtale.

Mange misfornøyde
Forbrukerombudet forteller i en pressemeldig om en stor pågang av telekunder som er misfornøyde med avtaler de har inngått over telefon.

Noen har fått mangelfull informasjon om vilkårene for avtalen, for noen har det ikke vært tydelig at de var i ferd med å inngå en bindende avtale da de snakket med telefonselgeren.

Enkelte har til og med oppdaget at abonnementene deres har blitt endret eller flyttet uten at de har samtykket til dette.

- Disse problemene får vi nå forhåpentligvis en slutt på i telebransjen, sier forbrukerombud Thon.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere