RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Smedvig og Esso setter Balder-strek(Ny)

Sist oppdatert:
Smedvig og Esso har inngått endelig avtale tilknyttet tvistene rundt produksjonsskipet Balder FPU. I tillegg har Smedvig fått på plass en avtale med verftet som bygget skipet
Nytt: Mer bakgrunnstoff

Ifølge en melding fra riggselskapet Smedvig har de to partene blitt enige om å frafalle alle krav knyttet til de gjenværende juridiske prosessene rundt produksjonskipet Balder.

- Alle krav mellom Esso og Smedvig er dermed avsluttet og gjort opp uten ytterligere betalinger mellom partene, skriver Smedvig.

Vant frem mot verftet

Videre har Smedvig inngått en avtale med verftet Keppel FELS i Singapore som bygget skipet. Avtalen omfatter byggekontrakten, men ikke garantiarbeidet. Ifølge avtalen vil Smedvig få utbetalt 25 millioner dollar fra verftet samt få en rett rett til å kreve ytterligere erstatning fra assurandørene for garantiarbeid.

Videre har Keppel FELS gitt Smedvig en opsjon på et bareboat arrangement (med kjøpsopsjon) for et pluss et halvt-nedsenkbart tender rigg-skrog. Den første opsjonen utløper 15. april 2004. Smedvig er i dag ledende på lekterrigger i det sørøstasiatiske markedet.

Betingelser og vilkår er etter samme modell som for West Alliance som Keppel Shipyard bygde og solgte til Smedvig i november 2001.

Smedvig satt i fjor høst frem et krav på 300 millioner kroner i erstatning fra verftet, etter at de ifjor sommer delvis tape erstatnignssaken rundt skandaleskipet.

En lang prosess

Det var den 30. juni i fjor at Stavanger Tingrett avsa dom i saken som har pågått i to år. Da ble Smedvig dømt til å betale Esso knappe 700 millioner kroner inkludert renter, mens Esso måtte ut med 23 millioner til Smedvig.

Saken ble tatt ut i 1998, og dommen var 1.100 sider i Norges historiens største erstatningsak. Esso hadde opprinelig krevd 2,7 milliarder kroner av Smedvig, som ikke fikk medhold i sitt motkrav på 2,6 milliarder.

Saken dreier seg om det avansert oljeproduksjonsskipet Balder som ble fredigstilt av Smedvig og overlevert Esso i 1995. Skipet skal da ha hatt en rekke feil og mangler. saken er Norges historiens dyreste rettsak.

Begge partene valgte å droppe en eventuell anke i begynnelsen september i fjor.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere